Affischer har satts upp runt om i Stockholm till stöd för ASAP Rocky. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Hård kritik mot ASAP Rocky-kampanj: Aningslös, cynisk och illa utförd

Uppdaterad
Publicerad

Aningslös, cynisk, naiv och illa utförd. Konsertarrangörerna Woah Dad och Maloney concerts får nu hård kritik för Free ASAP Rocky-kampanjen, där de på affischer runt om i Stockholm har fört fram budskapet att frige rapparen.

ASAP Rocky kom till Sverige för att spela på Smash-festivalen, som arrangeras av skivbolaget Woah dad, som bland annat ger ut Håkan Hellström, och arrangörsgruppen Maloney concerts. Dagarna efter att Rocky häktades misstänkt för misshandel syntes en affischkampanj i Stockholm med uppmaningen Free ASAP Rocky ASAP och hashtaggen Justice for Rocky.

Till Kulturnyheterna skrev Joel Borg på Woah dad då att häktningsförfarandet ”luktade illa”. Nu möts kampanjen av hård kritik. Göteborgs-Postens musikkritiker Johan Lindqvist skriver att ”Det var aningslöst eller rentav cyniskt att trigga igång en kampanj utifrån en sunkig, bad boy-romantisk tanke om den stökige artisten som bara råkat hamna i finkan.”

ASAP Rocky

”Märkligt agerande”

– Jag tyckte att det var märkligt att man valde att smälla upp de här affischerna så snabbt efter att den här incidenten ska ha inträffat. Man kan ju omöjligt veta vad som hade hänt, så redan där tyckte jag att det var ett märkligt agerande, säger Johan Lindqvist till Kulturnyheterna.

Woah dad vill inte ställa upp på en intervju utan väljer att svara på kritiken i ett mail:

 ”Målet och syftet med affischerna är att uppmärksamma de personer vars öde inte ens tas upp i rättsväsendet. Det här händer varje dag överallt i Sverige, men var finns media och Johan då med sina analyser när det inte gäller en känd människa?”

Johan Lindqvist tycker å sin sida att arrangören borde suttit stilla i båten och låtit juridiken ha sin gång.

– Man får vara försiktig med hur man agerar i dagens flöde av nyheter, skvaller och lögner. Man ser ju hur snabbt det kan spåra ur och rätt var det är så har vi en Trump som twittrar galenskaper om samma sak som man själv har försökt ta lite billiga poänger på.

”Direkt skadlig”

PR-konsulten och debattören Daniel S Ogalde skriver i Resumé att konsertarrangörerna framstår som okunniga. Han säger att deras Free ASAP-kampanj kan vara direkt skadlig genom att elda på rasistiska motsättningar, då mannen ASAP Rocky misstänks ha misshandlat är av afghanskt ursprung. Även Johan Lindqvist lyfter i sin krönika fram att högerextrema röster hetsar mot målsäganden i sociala medier på grund av hans ursprung.

– Kampanjen bevisar en brist på insikt om vad kommunikationen får för konsekvenser. Många företag begår misstaget att vilja göra gott och utan att ha kunskaper ge sig in i en debatt som är komplicerad. Det är olyckligt, säger Daniel S Ogalde.

Daniel S Ogalde kallar kampanjen för naiv och illa utförd.

– Man påstår att det luktar illa – vad grundar man det på? Vad är som luktar illa? De har inte agerat i den här frågan tidigare utan gör det för att det är en världskänd artist, och för att detta tilltalar deras målgrupp.

Ogenomtänkt kritik

Göteborgs-Postens kritiker Johan Lindqvist säger att det känns som att konsertarrangörerna ville profitera på en tråkig händelse.

– De ägnar sig ju inte åt någon allvarlig, genomtänkt kritik av det svenska rättsväsendet, utan min uppfattning är att de gick lite på magkänsla och kände att här kan vi göra en lite fräck, snabb kuppartad kampanj på stan, säger Johan Lindqvist.

”Det är lite too much”

Trots att man själva lanserat en affischkampanj för ASAP Rockys frigivande skriver Woah dad nu till Kulturnyheterna att man tycker att fallet fått för stor uppmärksamhet:

”Media, politiker och rättsväsende har tagit det här så stort att den tid, de pengar och uppmärksamhet som detta fall har fått... det är lite too much. Vi förespråkar inte våld, kommer aldrig att göra. Men vi förespråkar att man kan ifrågasätta och stå för nåt – vad står de för på GP? #freegbg”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

ASAP Rocky

Mer i ämnet