Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Pyroteknik och pausunderhållning – se några av glimtarna från kvällens tävling här. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Inte ens Snusk slår pyroteknik och klassisk schlager

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Snuskig folkpark i neon och pausunderhållning som trumfar bidragen.

Så bra var schlagertågets stopp i Göteborg.

Moa Lindstedt

Musikkritiker

Det låg en nervositet i luften inför den andra deltävlingen i årets Melodifestival. Hälften av de tävlande sa det rakt ut: jag är nervös.

Det var däremot inte Carina Berg som fortsatte att hålla fanan högt. Det kaotiska omvärldsläget annonserades även denna gång taktfullt i inledningen. Programledandet var så gott som felfritt, och följetongen med Björn Gustafsson höjde det till nästa nivå. En känd exmake på det och saken är biff.

Melodifestivalen 2024

Men något skaver när sketcherna i pausunderhållningen är mer intressanta än själva bidragen.

Nedtonat snusk

Rent musikaliskt var kvällens deltävling i Göteborg ingen storartad upplevelse. Men i Melodifestivalen är det lika viktigt att vara underhållande – och där lyckades flera tävlande med bravur.

Framförallt Fröken Snusk.

Kalla det epadunk eller festmusik, hem går det. Allt rabalder om misstänkt streamingfusk innan Fröken Snusk väl stod på schlagerscenen hade byggt upp en hajp, vad ska denna figur i rosa balaklava hitta på?

Svaret visade sig vara rida bak och fram på en rosa häst framför illusionen av en folkpark i neon. Hur det låter spelar med andra ord mindre roll.

Antydan på sex, som kännetecknar Fröken Snusks musik i vanliga fall, finns kvar även i Melodifestivalbidraget, men är betydligt nedtonat. Frågan är om föräldrar runtom i Sverige kommer tycka att det är tillräckligt när fler barn nu får upp ögonen för Fröken Snusks katalog.

Ingen ESC-vinnare

I kategorin kvällens snällaste bidrag blev det oavgjort mellan Dear Sara, C-Joes afrobeat och Engmans Kapells Norrlandsromantik. Desto grabbigare blev det när Liamoo intog scenen och sjöng låten ”Dragon” till rök och pyroteknik som når upp till E-type-nivåer.

Eld och traditionell schlager är lika med en enkelbiljett raka vägen till final. Det är sen gammalt. Nummer två att kamma hem samma biljett blev kvällens proffsigaste: Maria Sur.

Stilren och klassisk schlager var kvällens vinnare, men efter att tonerna ebbat ut har varken Liamoos eller Maria Surs låtar fastnat i minnesbanken.

Det får mig att tro att Sveriges representant i Eurovision Song Contest inte ännu gett sig in i melloleken.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Melodifestivalen 2024

Mer i ämnet