”Jag undrar om Dagens Nyheter skulle överväga att publicera en artikel betald av Venezuelas regim”, säger journalisten och Kina-kännaren Jojje Olsson. På bilden till vänster syns annonsen och till höger syns DN-skrapan i Stockholm. Foto: SVT och Bertil Ericson/TTVisa alla (3)
Visa alla (3)

Hård kritik mot kinesisk annons i Dagens Nyheter: ”Det är propaganda”

Publicerad

Kinesiska myndigheter har köpt en helsidesannons i Dagens Nyheter där regimen bland annat kritiserar demokratirörelsen i Hongkong. Tidningen får nu hård kritik och anklagas för att sprida kinesisk propaganda.

Sedan tidigt i somras har världens ögon varit riktade mot Hongkong med anledning av de massiva och våldsamma protester som pågår. Samtidigt har relationerna mellan Kina och Sverige varit ansträngda under hela året med anledning av ett antal incidenter.

I samband med Almedalen stod det klart att kinesiska handelskammaren i Sverige inlett ett samarbete med den nystartade svenska PR-byrån Scandhof. Och nu har kinesiska myndigheter köpt en helsidesannons i Dagens Nyheter där man vill ge sin bild av proteströrelsen.

I annonsen, där Folkrepubliken Kinas särskilda administrativa region i Hongkong står som avsändare, står det bland annat att den kinesiska staten är ”fast besluten om att nå en fredlig, förnuftig och rimlig lösning”.

”Det du läser, ser, hör – eller delar i sociala medier – är bara en del av ett komplext socialt, ekonomiskt och politiskt pussel. Ett pussel vi kommer att lösa på egen hand”, står det i annonsen.

Hård kritik mot Dagens Nyheter

Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski försvarar publiceringen. Men samtidigt möter tidningen hård kritik för att man har sålt annonsutrymme till kinesiska myndigheter. Författaren och Kinakännaren Ola Wong kallar annonsen för ”anmärkningsvärd”.

– Det är en annons med avsändare från ett kommunistparti som vill stoppa demokratirörelsen. Och att DN med sin värdegrund upplåter den här typen av utrymme – det tror jag knappast att man hade gjort om Putin hade velat annonsera om Ukraina.

Journalisten Jojje Olsson, som är bosatt i Taiwan, har i flera år bevakat Kina. Han är bekant med innehållet i annonsen, då den är en del i en större kampanj. Bland annat har den publicerats i Financial Times.

– Främst undrar jag hur de tänkte när de valde att publicera kinesisk propaganda mot bakgrund av alla hot som Kinas ambassad utfärdat mot svenska medier och journalister på sistone. Hur har man diskuterat på Dagens Nyheter angående denna publicering, och vilka har varit involverade i beslutet att acceptera kinesiska pengar för att publicera lögner om dessa viktiga demokratiprotester? säger han och fortsätter:

– Jag undrar också om Dagens Nyheter skulle överväga att publicera en artikel betald av Venezuelas regim för att sprida lögner om proteströrelsen där, eller av ryska myndigheter för att smutskasta demonstranter och aktivister i Ryssland. För den här annonsen är precis samma sak.

”Prånglar ut sin propaganda via västerländska medier”

Enligt Jojje Olsson innehåller texten flera lögner som får stå oemotsagda. En direkt konsekvens av att det är just en annons och inte en journalistisk artikel.

– Kinas myndigheter spenderar varje år flera miljarder kronor på att prångla ut sin propaganda via västerländska medier. Detta är resurser som proteströrelsen i Hongkong, eller för den delen andra av regimens meningsmotståndare, inte förfogar över. Då blir det problematiskt exempelvis när polisen i Hongkong använder övervåld för att kväsa protesterna, samtidigt som man i betald propaganda framhåller demonstranterna som den enda våldsamma parten.

Så sent som i somras anlitade ju Kinesiska handelskammaren en PR-byrå i Sverige och satsade stort i Almedalen. Varför kommer den här PR-offensiven nu?

– Det hänger inte nödvändigtvis samman. Den allmänna PR-kampanjen har att göra med faktorer som den kinesiska ambassadörens personliga ambitioner och den kidnappade svenska förläggaren Gui Minhai. Den annons som publicerades av Dagens Nyheter i dag har även dykt upp med snarlik bild och text på engelska i utländska medier, vilket tyder på att det rör sig om en internationell propagandakampanj om just protesterna i Hongkong, som är en oerhört besvärlig fråga för Kinas regim.

– Med detta i åtanke är Dagens Nyheters publicering kanske ännu mer märklig.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer