Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Adam Hofmann, vd för den svenska PR-byrån Scandhof. Foto: Heiko Junge/TT, SVT

Kina i stor PR-offensiv under Almedalen – arbetar med svensk byrå

Publicerad

Relationen mellan Sverige och Kina har kanske aldrig varit mer ansträngd, men Kinesiska handelskammaren hoppas det ska bli bättre efter en ”China day” i Almedalen. SVT Nyheter har träffat den svenska PR-byrån bakom evenemanget.

Kina storsatsar under demokrativeckan i Almedalen. Under onsdagen anordnas ”China day” och evenemanget, som ska äga rum ett stenkast från den av regimen förbjudna Falun-gong-rörelsens tält i Almedalen, kommer bland annat att gästas av Kinas ambassadör.

Enligt det officiella programmet är syftet med evenemanget att främja relationen mellan Sverige och Kina när det gäller handel och företagande. ”China day” arrangeras av Kinesiska handelskammaren i Sverige i samarbete med den nystartade svenska PR-byrån Scandhof.

Satsningen kan ses i ljuset av den komplicerade relationen mellan Sverige och Kina, men enligt Scandhofs vd Adam Hofmann är syftet inte att tvätta Kinas varumärke.

– Vi har jobbat med dem i ungefär två år. De har ett behov som jag tillfredsställer, säger Adam Hofmann när SVT Nyheter träffar honom i Almedalen.

”Tar inte de politiska frågorna alls”

Vad vill Kinesiska handelskammaren uppnå här i Almedalen?

– Det här är ju en politisk plattform som har blivit allt mer kommersiell. När jag pratar med kineser till vardags är man väldigt tydliga med att Sverige är ett föregångsland när det gäller miljöteknik och innovationer i största allmänhet, säger han och fortsätter:

– I och med utvecklingen i Kina de senaste 10-20 åren är det naturligt att man måste vara här och träffa svenska politiker och bolag.

Det handlar inte om att putsa bilden av Kina och kinesiska företag?

– Hur menar du då?

Det finns ju en negativ bild av Kina som bland annat handlar om bristen på respekt för de mänskliga rättigheterna.

– Precis. Vi jobbar med företagen och tar inte de politiska frågorna alls. Sedan kan man ställa sig frågan om det är politiskt att ett land som för en viss politik också har företag som agerar på den internationella marknaden som vilka andra företag som helst. Kina är viktigt för omvärlden och den teknologiska utvecklingen.

”Har varit oerhört tydlig”

Kina får ofta kritik när det gäller just mänskliga rättigheter, du tvekade aldrig till att tacka ja till uppdraget?

– Nej. Titta på Volvo och Geely, ekonomin blomstrar, man säljer fler bilar och skapar arbetstillfällen både i Sverige och Kina. Det står inte i kontrast till hur landet för sin politik. Sedan är det klart att det finnas saker man är oense om och det gäller ju inte bara Kina.

– Där har jag varit oerhört tydlig och sagt till politiska företrädare precis vad jag tycker om vissa enskilda frågor där jag inte håller med. Man kan vara hård och tydlig men också samarbeta med kinesiska företag.

Hur skulle du själv beskriva relationen mellan Sverige och Kina?

– Den är ansträngd, vilket skapar vissa problem man måste ta sig igenom.

Vad tror du att det beror på?

Det finns en kunskapsdiskrepans här. Om man får generalisera grovt behöver kineser lära sig mer om Sverige, EU och västvärlden. Men vi måste också lära oss mer av Kina. Jag vill hävda att vi vet för lite om Kina. Det är som en relation, pratar man inte med varandra blir det bråk.

Hur mycket pengar Scandhof får vill Adam Hofmann inte berätta, men han säger sig ligga ”under marknadspris”.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Almedalen 2019

Mer i ämnet