25-åriga Ariana Grande har nu inlett sin första världsturné sedan skjutningen i Manchester 2017. Foto: TT/Chris Pizzello

Ariana Grande tryggare och säkrare än någonsin

Uppdaterad
Publicerad
Krönika ·

På världspremiären i natt för Ariana Grandes första turné sedan massmordet i Manchester 2017 hölls tårarna och talen, i alla fall nästan, tillbaka.

Per Sinding-Larsen

Musikkritiker

I Arianas värld går det snabbt. Titeln på hennes senaste album – Thank u, next – må syfta på att göra slut på ett förhållande, men signalerar samtidigt en tidstypisk höghastighetshetsig här-går-det-undan-känsla.

Och visst har det varit ett oavbrutet next – på alla plan – för den 25-åriga superrösten från Florida. Den tidigare barnstjärnan som började nå den riktigt stora publiken med saxiga Problem 2014 blev tidigare i år den första artist sedan Beatles 1964 med tre spår på Billboardlistans topp.

musikrecension

Bombattentatet under hennes konsert i Manchester 2017 som blev slutet för 22 liv. Minneskonserten för offren efteråt. Depressionen hon fick. Hennes tidigare pojkvän Mac Millers död av en överdos.

Och musiken. Hur hon inom det senaste halvåret släppt två, på olika sätt, lysande album. Dels det självreflekterande Sweetner (hennes fjärde – och bästa – i ordningen) Och dels Thank u, next som är personliga, instagramiga berättelser ur hennes eget liv.

Det är dessa två fullängdare (har hon förhandslovat på Twitter) som står i centrum på den 61 konserter långa turné som startade ikväll och som når Skandinavien i oktober. En turné som också är den första hon gör sedan Dangerous Woman Tour som pausades efter bombattacken i Manchester.

Albany är huvudstad i delstaten New York, men känns mer som Västerås. När en av världens största artister begår turnéstart just där verkar staden vara munter, men mer än så är det inte.

Ingen världspress var på plats och inte heller några andra stjärnor (i alla fall inte synliga). Sportbaren vid arenan hade för säkerhets skull ringt in DJ:n som brukar spela på helgerna, men stängde ändå innan konserten var slut. Kanske förklarligt eftersom stora, men långt ifrån hela, delen av den fullsatta arenan var rätt ung?

Efter två förband – Aris egna producentduo Social House och den tidigare Fift Harmony-medlemmen Normani (Lysande! Nästa stjärna?) – och gissningsvis en del försenande (och under kvällen återkommande – det pausades helt ibland) tekniska problem med scenbygget (en gemformad bro ut på halva arenagolvet, en glob i taket och en halv till i fonden) var det dags för Grande själv. Som verkligen bestämt sig för att göra något av sig själv som scenartist.

De surminer hon ibland fått på tidigare turnéer för sparsmakad dekor, händelselöshet och långa wailande partier kan glömmas bort. Här fick vi två timmar madonnig, klassisk fullshow med koreografi (dansare i så gott som varenda låt), fantastisk kostym av hennes trogne imagekonsult Law Roach, ljus och roliga filmer av väninnan och regissören Hanna Lux Davis.

Det kändes lite samma-samma och långt en timma in i kalaset men det berodde antagligen på att föreställningen såhär i sin början inte riktigt hittat sin form. Likaså kan jag tycka att det blev lite fantasilöst när det hissades ner en stor måne från taket som kvällens klo ... Hold on, hold on detta gjorde ju Drake häromåret som en höjdpunkt på sin Boy Meets World-turné.

Men, Ariana själv imponerade stort. Vart var premiärnerverna? Hon verkade säkrare och tryggare än någonsin tidigare när hon spelade upp hela 30 spår från sin karriär. Merparten var mycket riktigt från de senare fullängdarna.

Som starten med vokala Raindrops vilken följdes av en variant på hennes hyllade, uppmärksammade VMA-framförande på God is a woman med dansare på ett mindre podium. Sedan blev det full fest i en kaxig, jag-bestämmer-stoldans i Break up with your girlfriend följt av ännu mer fest i Side by side. Bland de äldre spåren fanns Right There och Into you.

Vi som väntade på någon uppmärksamhet kring det faktum att hon denna kväll inledde sin första turné sedan Manchester, något som drabbade Ariana hårt, fick vänta länge.

Det var först i slutet hon höll ett kort tacktal till sina Arianators och oss andra (hon ursäktade sig med att gråten var nära – och kom det inte en tår precis innan hon lämnade scenen?) i en stark final mellan No Tears Left To Cry och Thank You Next.

Det här var inte bara en premiär. Det blev också ett ännu ett nytt steg för Ariana Grande i sin tjurrusande karriär. Att ni som har biljett till konserterna i Skandinavien i oktober har något att se framemot behöver kanske inte tilläggas?

Det här är en krönika

Reflektionerna är skribentens egna. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

musikrecension

Mer i ämnet