Den nya rebooten på kultklassikern Ghostbusters, med bland annat Melissa McCarthy, Leslie Jones och Kristen Wiig i huvudrollerna, blev inte alls den kassasuccé som branschen väntat sig. Under premiärhelgen i USA drog filmen bara in 46 miljoner dollar. Detta trots att blockbusterfilmen fått, om inte strålande så åtminstone jämnbra, recensioner.
Nu gäller det för spökjägarna att göra internationell succé på vita duken. För att inte gå med förlust måste de dra in sammanlagt 300 miljoner dollar världen över, skriver The Guardian.
Mest ogillat på Youtube
Och den nya versionen av filmen, som regisseras av Paul Fieg, har fått kämpa i motvind redan från början. Sedan det för två år sedan blev känt att alla huvudroller skulle spelas av kvinnor har ett aggressivt missnöje mot produktionen svämmat över på internet.
Redan innan filmen släppts på bio hade en internetarmé gått in och gett det lägsta möjliga betyget på den populära filmsajten IMDB, och den första trailern, som släpptes tidigare i år, är med sina 952.000 tryck på ”dislike”-knappen den filmtrailer som ”ogillats” flest gånger någonsin på Youtube.
Skådisarna ryter tillbaka
Både Leslie Jones och Melissa McCarthy har tydligt satt ned foten mot de uppretade internetanvändarna. Jones sände ut en serie tweets om den sexism och rasism hon utstått, och McCarthy postade en gruppbild där hela filmteamet håller upp ett plakat med texten ”Girl Power”.
Paul Fiegs Ghostsbuster-reboot går upp på svenska biografer den 27 juli.