Premiär för filmfestivalernas främsta fest

Uppdaterad
Publicerad

Kulturnyheternas Kristoffer Viita reder ut begreppen när filmälskarnas mecka slår upp portarna för 68e gången i ordningen.

Sedan 1946 har stränderna i Cannes förvandlats till ett filmparadis en gång årligen. Med tiden har den glamorösa festivalen växt till världens mest prestigefulla, och genom årtionden har svenska storheter som Ingmar Bergman, Per Oscarsson och Pernilla August belönats för sina insatser i filmhistorien.

Kulturnyheterna är på plats

2015 är inget undantag. I år är det till och med ett svensk tema när Ingrid Bergman – som skulle fyllt 100 år i år – står i fokus och pryder både festivalaffischen och själva arenan.

Filmfestivalen i Cannes 2015

Kulturnyheternas Kristoffer Viita är på plats på den Franska rivieran för att bevaka festivalen för SVT:s räkning.

Hej Kristoffer! Vilken film är årets stora snackis såhär på förhand?

– Hej! Det brukar tyvärr vara stora blockbusters som ”Mad Max: Fury road” som syns mest innan festivalen kommit igång ordentligt, men surret om Gaspar Noés explicita ”Love” (som visas utom tävlan) har stått ut i förhandsrapporterna. Noé har sagt att han hoppas filmen ”ger männen erektion och göra kvinnorna våta”. Så ”Love” blir förhoppningsvis en kontroversiell snackis. Det behövs när Lars Von Trier är frånvarande.

Varför har just Cannes en så stark ställning bland världens filmfestivaler?

– Cannes är störst för att Cannes är störst, helt enkelt. Klart att festivalens ledning är väldigt proffsig och gör alltid ett intressant urval när det gäller film och jury, men om man ska vara cynisk tror jag att det beror ganska mycket på nostalgi. Årets Ingrid Bergman-vurm är inget undantag. Tydligen fanns det  en tid när det bara visades film två gånger om dagen, med paus för dopp i havet mitt på dagen, men idag handlar det om en storskalig pr-cirkus.

Stark svensk närvaro

Förra året blev en sorts svensk films mästarmöte när ärkekonkurrenterna Ruben Östlund och Roy Andersson tävlade om en placering i festivalen, men bara Östlund kom in, och gick hem med ett pris. I år syns inga svenska flaggor bland de tävlande, är det ett sämre svenskt filmår 2015?

– Njae, trots att Sverige saknar filmer i huvudtävlan tar svensk film stor plats på croisetten i år. Stig Björkmans dokumentär ”Jag är Ingrid” visas i sektionen ”Cannes Classics” och låter Ingrid Bergmans egna dagböcker och hemvideos berätta Bergmans livshistoria.Även Magnus von Horns debutfilm ”Efterskalv” visas i sidosektionen ”Directors Fortnight”. Ett brutalt drama om efterspelet till ett dråp i en liten svensk småstad, där Ulrik Munther spelar förövaren som återvänder hem och blir bygdens hackkyckling.

– Man ska heller inte glömma den crowdfundade ”Kung Fury”, som väger upp det deppiga med en slags pastishparad från 80-och 90-talets pojkrumsestetik med Kung Fu, dinosaurier, tidsresor och hackers. Som en rejäl burgare i en svårtuggad sallad.

Förutom de ovannämnda visas även Sanna Lenkens ”Min Lilla Syster”, som visades för första gången i Berlin tidigare i vår. Isabella Carbonells kortfilm ”Pojkarna”, om en plågad kille på ett behandlingshem för unga pedofiler, har även den premiär på årets Cannes-festival.

Festivalen i Cannes äger rum mellan den 13 och 24 maj. Alla nyheter från årets upplaga kommer du att hitta här, på Kulturnyheternas webb.

Kristoffer Viita väljer tre Cannes-favoriter:

”Carol” – Todd Haynes (”Velvet Goldmine”, ”I'm not there”) regisserar i denna lesbiska kärlekshistoria mellan Rooney Mara och Cate Blanchett i 50-talets New York. Filmen är baserad på Patricia Highsmiths roman ”The price of salt”, som skapade enorm kontrovers i 50-talets USA på grund av att det var en homosexuell kärleksberättelse med ett lyckligt slut (otänkbart för sin tid).

”Love” – Gaspar Noés nya långfilm beskrivs som en hyllning till sexualiteten och är en av festivalens stora förhandssnackisar. Noé slog igenom med den skakande våldtäktsskildringen ”Irreversible” från 2002, och har sen dess gjort sig känd för sina ofta mörka och nihilistiska skildringar av sex och våld.

”The Lobster” –  dystopisk science fiction om ett samhälle där de som inte kan hitta rätt partner förvisas till vildmarken där de förvandlas till djur. En svartsynt kommentar om samhällets tvåsamhetsnorm som skapat höga förväntningar på förhand. Den grekiske regissören Yorgos Lanthimos har tidigare gjort sig känd för filmer som ”Dogtooth” och ”Alper”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Filmfestivalen i Cannes 2015

Mer i ämnet