Bolaget bakom ölmärket Corona och andra välkända vin- och spritsorter vill växa och investerar därför mångmiljardbelopp i cannabis. Foto: TT

Alkoholjätte slår sig in på cannabismarknaden

Publicerad

Ett av världens största alkoholföretag investerar motsvarande 33 miljarder kronor i ett cannabisbolag. Det uppges vara den hittills största affären på cannabismarknaden, som växer efter legalisering i vissa länder.

Amerikanska bolaget Constellation Brands, som tillverkar bland annat ölmärket Corona, investerar därför mångmiljardbelopp i cannabis, uppger bolaget i ett pressmeddelande.

”Det senaste året har vi fått en bättre förståelse för cannabismarknaden och den enorma tillväxtmöjlighet som finns där”, kommenterar företagets vd Rob Sands i pressmeddelandet.

Constellation Brands investerar 5 miljarder kanadensiska dollar i marijuanaföretaget Canopy Growth. Det motsvarar drygt 33 miljarder svenska kronor.

Grund för ”nya fritidsmarknaden”

Enligt alkoholjätten är det den största investeringen hittills på cannabismarknaden. Bolaget förvärvar drygt 104 miljoner aktier i det kanadensiska cannabisbolaget och ökar därmed sin ägarandel från 10 till 38 procent, enligt Dagens Industri.

Alkoholföretaget uppger att det gör investeringen för att cannabisbolaget ska få möjlighet att förvärva och bygga ”strategisk verksamhet” i de nästan 30 länder som tillåter medicinsk användning av cannabis.

Cannabisodlingar i Danmark

Canopy Growth har verksamhet i elva länder, bland annat en stor cannabisodling i danska Odense som SVT Nyheter har besökt.

Bolagets aktie var på fredagseftermiddagen en av de mest ägda utländska aktierna hos den svenska nätmäklaren Avanza, eftersom många svenskar handlar med denna typ av utländska aktier via nätmäklarna.

På fredagseftermiddagen ägde fler svenskar aktier i kanadensiska Canopy Growth än i amerikanska Netflix och Facebook, via Avanza.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.