Sedan 1 mars i år har Konsumentombudsmannen fått in 263 anmälningar mot SAS. Nu kräver Konsumentombudsmannen att SAS betalar tillbaka resenärerna inom en vecka. Foto: Johan Nilsson/TT

Kravet på SAS: Återbetala resenärer – inom en vecka

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentombudsmannen kräver att SAS återbetalar de resenärer som fått sina flygresor inställda under coronapandemin. Och SAS lovar nu att alla ska få tillbaka sina pengar – men när är oklart.

Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder SAS att dröja längre än sju dagar med att återbetala biljettpriset för en inställda resa. Bryter företaget mot förbudet hotas SAS av ett vite på en miljon kronor i månaden.

Många resenärer har fått sina flygresor inställda på grund av coronapandemin, och enligt EU:s flygpassagerarförordning har bolaget sju dagar på sig att betala tillbaka pengar för inställda resor. Många har dock fått vänta längre än så, och vissa har inte fått några pengar alls.

Sedan 1 mars i år har Konsumentombudsmannen fått in 263 anmälningar mot SAS.

– Mängder av konsumenter har kontaktat oss och varit frågande och upprörda över att de inte får tillbaka sina pengar från SAS, skriver myndigheten i pressmeddelandet.

”Extrema volymer”

SAS lovar nu att alla kunder ska få tillbaka sina pengar.

- Jag förstår att det är många som känner frustration, men alla som har krav på oss på grund av inställda flyg kommer att få tillbaka pengar. Det vi inte mäktar med är att göra det inom sju dagar, men vi gör allt för att påskynda processen, säger SAS presschef Freja Annamatz.

Enligt henne har SAS redan återbetalat över 1,3 miljoner kunder för inställda flyg.

– SAS har i likhet med andra flygbolag drabbats väldigt hårt av coronapandemin och vi har behövt ställa in ett stort antal flyg. Vi har extrema volymer av återbetalningsärenden som vi hanterar.

Får inte hänvisa till resebyrån

KO har nu skickat två förelägganden till SAS. Flygbolaget måste, utöver att betala tillbaka pengar, även informera kunder som köpt sin resa hos en resebyrå att de har rätt att kräva pengar tillbaka direkt från flygbolaget.

– Det är en regel vi har följt ända sedan den funnits, i enstaka fall har kommunikationen inte varit tydlig. Men vi kommer betala alla de som vänder sig direkt till oss, säger Freja Annamatz.

Detta gäller vid resor

Inställda resor 

Du har rätt att få tillbaka pengarna eller boka om din resa till ett annat tillfälle. Det gäller både om du bokat en enskild resa eller en paketresa.  Om du inte kommer överens med bolaget kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

UD avråder resor

När UD har avrått från resor har du rätt till full återbetalning om du bokat en paketresa. Lagstiftningen är inte lika tydlig om du köpt en enskild resa, men enligt Konsumentverket bör du kunna kräva återbetalning med hänvisning till ”force majeure”.

Presentkort 

Vissa företag och flygbolag erbjuder presentkort istället för återbetalning. Men om företaget skulle gå i konkurs är presentkortet inget värt och du kan kräva återbetalning istället.  

Konkurs 

Om flygbolaget eller researrangören går i konkurs är du skyddad av resegarantin om du har köpt en paketresa. Om du köpt en enskild biljett har du inte samma skydd, då beror det på konkursboets ekonomi om du får några pengar tillbaka. Men om du har betalat med kreditkort kan du få återbetalning av din bank. 

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.