Staffan Söderberg, sektionschef på Transportstyrelsen, ser en rad säkerhetsbrister i fallet där SAS-anställde Johan fick lämna sitt jobb. Foto: SVT/TT

Resultatet av Transportstyrelsens SAS-utredning: Flera allvarliga brister

Uppdaterad
Publicerad

Efter SVT:s granskning av säkerhetskulturen på SAS och fallet med ”Johan” som tvingades bort från företaget valde Transportstyrelsen att omgående öppna ett tillsynsärende mot flygbolaget. Myndigheten har hittat flera allvarliga brister kopplat till hanteringen och ställer nu en lång rad krav på SAS som bolaget omedelbart måste börja jobba med.

– Det vi kan se är att det i dag inte finns någon dokumentation som styrker det beslut som man tog, säger Staffan Söderberg, sektionschef på Transportstyrelsen. ​

Flygpersonal har sedan flera år av säkerhetsskäl en skyldighet att anmäla sig ”unfit for flight”, olämplig för flygning, om man av utmattning, sjukdom eller andra skäl inte känner sig kapabel att genomföra en säker flygning. Men när kabinanställde Johan använde sig av just denna säkerhetsventil kallades han till ett möte där han tvingades lämna företaget på dagen.

SAS och säkerheten

På mötet, som spelades in, hörs hur SAS-cheferna menar att det är just omständigheten att han använt säkerhetsventilen som gör att han tvingas bort från företaget.

Har brustit i dokumentation

SAS betonade i samband med granskningen att det rörde sig om en samlad bedömning i fallet och att det inte alls rörde sig om någon bestraffning. Men i Transportstyrelsens tillsyn av fallet är det en annan bild som målas ut. SAS har brustit i dokumentation, arbetsmetoder och utbildning, menar myndigheten som nu gett SAS ett antal åtgärder som bolaget omgående måste börja arbeta med.

”Då börjar man ju fundera...”

– Ett problem är att det i efterhand kommer vara omöjligt att avgöra om personen skulle fått lämna om man gjort rätt från början. Det vi kan se är att det i dag inte finns någon dokumentation som styrker det beslut man tog, säger Staffan Söderberg. ​

​Varför är det ett problem? ​

​– Ja, alla ärenden som rör flygsäkerhet och som inte går att styrka för vår del, då börjar man ju fundera på hur systemet fungerar. Vad är det för andra beslut som har tagits som berör den här typen av frågor? 

Hur tycker du att man från SAS sida har hanterat den här situationen?

– Vi har fått svar på de frågor vi har ställt, även om svaren inte alla gånger har varit tillfredsställande.

Här kan du läsa SAS svar på kritiken.

Detta är ”Unfit for flight”

Reglerna om ”unfit for flight” finns bland annat  i EU:s Grundförordning för flygsäkerhet: ”A crew member must not perform allocated duties on board an aircraft when under the influence of psychoactive substances or alcohol or when unfit due to injury, fatigue, medication, sickness or other similar causes.”

Källa: Transportstyrelsen och EU

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SAS och säkerheten

Mer i ämnet