Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På vissa sträckor är det långt mellan laddstolparna – här är tre exempel.

Ny statistik: Här saknas det laddstolpar på svenska vägar

Uppdaterad
Publicerad

Enligt en kartläggning från Trafikverket finns det fortfarande flera ”vita fläckar” i svensk glesbygd där infrastruktur för laddstationer för elbilar bilar saknas.

– Det rullar 440 000 laddbara bilar på svenska vägar. Enligt EU:s minimikrav saknas i dagsläget 25 000 laddstationer, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

Sverige har flest laddbara bilar per capita inom EU. Men en ny kartläggning från Trafikverket visar att det är glest mellan stolparna på delar av vissa Europavägar och riksvägar i Sverige.

Framför allt finns de vita fläckarna i västra delarna av Norrbottens- och Västerbottens län, men även i Dalarnas och Kalmar län. Enligt EU:s minimikrav ska det beroende på vägtyp finnas laddstationer mellan minst var sjätte till tionde mil.

Klimatkrisen

Brist på infrastruktur avskräcker

Enligt Carl-Erik Stjernvall kan bristen på laddstolpar få kontraproduktiva följdeffekter.

– Folk som vill ha en laddbar bil, men som ser att infrastrukturen inte är på plats, kan dra sig för att köpa en, säger han. 

Han pekar på att det även råder en ojämlik fördelning av antalet laddstationer mellan storstadsregioner och glesbygd – trots att människor i glesbygden ofta är bilburna.

– Och vi ser att försäljningen av laddbara bilar ökar mest i områden utanför storstadsregioner som exempelvis Norrbotten, Västernorrland och Kalmar län, säger han.

Efterlyser ett samordnat ansvar

Enligt Karolina Isaksson, professor i transportplanering på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), behöver laddinfrastrukturen vara på plats för att bidra till att transportsektorn kan nå klimatmålen 2030 om elektrifiering.

– Ser man på transportsystemet i sin helhet och att bilresandet ska minska, kanske det är särskilt viktigt att satsa på glesbygden. Människor där behöver kunna förlita sig på att det är värt att ställa om till elbil, säger hon.

Carl-Erik Stjernvall menar att de vita fläckarna främst beror på att det saknas ett samordnat ansvar.

– Vi tycker att det behövs en nationell samordnare som bland annat kan stötta kommunerna i arbetet med att sätta upp stolpar, säger han.

Här saknas laddstolparna – se mer i klippet ovan.

Vita fläckarna i det svenska vägnätet

Trafikverkets kartläggning visar att det saknas tillräckligt med laddstolpar på följande platser:

  • 25 sträckor i Norrbotten och Västerbotten.
  • 1 sträcka i Västernorrland/Gävleborg.
  • 1 sträcka Västernorrland/Jämtland.
  • 9 sträckor i Jämtland/Gävleborg/Dalarna/Värmland
  • 1 sträcka i Kalmar län.

Enligt Trafikverket saknas officiell statistik över laddningspunkter i Sverige. Trafikverkets analys baseras på flera underlag och brister kan förekomma.

Därtill saknas enligt Trafikverket ett politiskt mål om utbyggnad av publik snabbladdning med ett visst avstånd eller en viss effekt. Antagandena i kartan är Trafikverkets egna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatkrisen

Mer i ämnet