Vättleskolan tillhör botten av skolorna i Göteborg när det gäller antalet elever som lyckas få godkänt i samtliga ämnen när de slutar nian. Foto: SVT

Missar lektioner – bara en fjärdedel lämnar med godkänt i alla ämnen

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Bara en fjärdedel av alla elever lämnar Vättleskolan med godkänt i samtliga ämnen. Det gör Vättleskolan till näst sämst i klassen av alla skolor i Göteborg.

Rektorn på Vättleskolan i Göteborg säger att de inte ställer in några lektioner. Men elever och personal vittnar om en vardag med lektioner som aldrig genomförs.

Enligt skollagen är elever garanterade ett antal undervisningstimmar under sin skolgång. Målet är att eleven ska få en så bra skolmiljö som möjligt för att uppnå goda studieresultat.

Lektion inställd

Men även om kraven ser likadana ut, blir resultaten väldigt olika mellan skolorna.

”Vi har stora utmaningar framför oss”

Vättleskolan tillhör botten av skolorna i Göteborg när det gäller antalet elever som lyckas få godkänt i samtliga ämnen när de slutar nian.

– Varje gång en elev inte får betyg eller når ett resultat, som lägger en grund för elevens framtida utveckling, har vi inte nått vårt mål. Vi har stora utmaningar framför oss, bland annat på Vättleskolan, säger Liselott Svedjeland Ödlund, områdeschef sektor utbildning i Angered.

Cirka en av fyra lyckas uppnå kunskapskraven i samtliga ämnen. Det gör Vättleskolan till näst sämst i klassen, snäppet vassare än Bergsjöskolan i Bergsjön.

Fler motivationssamtal med eleverna

Enligt Liselott Svedjeland Ödlund, områdeschef för utbildning i Angered, är förklaringarna till det låga resultatet många: bland annat mängden nyanlända och hög elevomsättning.

– Många av eleverna stannar bara ett eller två år. Detta påverkar undervisningen negativt och drabbar kontinuiteten för eleverna. De elever som haft möjlighet att få kontinuitet i undervisningen hela vägen har bättre resultat, trots att deras undervisning hela tiden påverkats av in- och utflyttning från klassen.

Hur ska ni komma ur detta?

– Rektorerna har gjort om sin planering för vårterminen. Ämneslärarna ska få renodlade ämnestjänster i samma årskurs för att kunna ha fokus på samma elever och inte dela sin tjänst mellan flera årskurser.  För att stimulera eleverna till att själva ta tag i sin utveckling kommer lärarna att ha fler och tätare motivationssamtal med eleverna.

Uppdrag gransknings reportage Lektion inställd finns att se på SVT Play.

Skolorna som klarar sig sämst i Göteborg

De tio skolor med minst andel elever som uppnått kunskapskraven i samtliga ämnen när de går ut nian:

Bergsjöskolan, Östra Göteborg: 23.8 procent

Vättleskolan, Angered: 24,7 procent

Sjumilaskolan, Västra Hisingen: 25 procent

Tynneredskolan, Askim-Frölunda-Högsbo: 29.3

Svartedalssskolan, Västra Hisingen: 29,4 procent

Utmarksskolan, Östra Göteborg: 30,3

Ryaskolan, Västra Hisingen: 33.3

Frölundasskolan, Askim-Frölunda-Högsbo: 34,2

Lövgärdesskolan, Angered: 35 procent

Brandströmska skolan Nylöse, Östra Göteborg: 37.5 procent

Källa: Skolverket, läsåret 2016/17

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Lektion inställd

Mer i ämnet