Henrik Kristensen, vd för APM Terminals, menar att det som hänt berott på omständigheter som inte företaget kunnat råda över. Foto: SVT

Källor till Uppdrag granskning: Hamnjätten krävs på mångmiljonbelopp efter konflikten

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Under sex veckor stängde företaget APM Terminals containerhamnen i en lockout. Göteborgs kommunala hamnbolag kommer nu att kräva företaget på en straffavgift. Enligt källor till Uppdrag granskning rör det sig om mångmiljonbelopp.

Sommaren 2017 stängdes containerhamnen i Göteborg under kvällar och nätter, lockouten varade i totalt sex veckor. Syftet från arbetsgivaren APM Terminals sida var att få Hamnarbetarförbundet att upphöra med sina stridsåtgärder.

Lockouten slog hårt mot företag över hela Sverige och kunder valde nya transportvägar. Konsekvensen blev att containervolymerna i hamnen sjönk med 60 procent under juni 2017, enligt siffror från Göteborgs Hamn AB.

Spelet om hamnen

Når inte upp till målet i avtalet

I avtalet som APM Terminals har med kommunägda Göteborgs Hamn AB finns krav på att bolaget ska hantera en viss mängd containrar varje år, annars tvingas man betala en straffavgift till kommunen. Och under 2017 når inte APM Terminals upp till det målet.

– Ja, det är ju den prognosen de har gett. Men jag utgår från att de kommer att följa avtalet till fullo, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

Och betala straffavgiften alltså?

– Ja.

Hur mycket pengar handlar det om?

– Nej, avtalet är konfidentiellt mellan parterna så det kan jag inte gå in på.

Ena parten är ändå Göteborgs kommun här?

– Ja. Men kommersiella avtal kan man, enligt vår uppfattning, sekretessbelägga i valda stycken och det är det vi har gjort i det här avtalet.

”Har ännu inte erhållit något formellt krav”

Enligt vad Uppdrag granskning erfar handlar det om mångmiljonbelopp som APM Terminals nu ska betala till kommunen. Men det bestrids av APM Terminals, vilket framgår av ett brev till Göteborgs Hamn AB, daterat 9 juni 2017, där APM Terminals vd Henrik Kristensen åberopar det som kallas ”force majeure” -  alltså att det som hänt berott på yttre omständigheter de inte kunnat råda över.

APM Terminals informationschef Annika Hilmersson kommenterar tvisten så här:

”Det är riktigt att vi har en dialog med Göteborgs Hamn gällande åtaganden enligt koncessionsavtalet. Vi väntar fortsatt på viss statistik för 2017 och vi har ännu inte erhållit något formellt krav från Göteborgs Hamn. Utefter hur den dialogen landar kommer vi naturligtvis att betala det krav som vi kommer överens om.”

Enligt Göteborgs Hamn AB finns det ”en konkret risk att förhandlingarna leder till en domstolsprocess”.

Uppdrag gransknings reportage Spelet om hamnen sändes klockan 20 i SVT1 och SVT Play onsdagen den 17 januari 2018.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Spelet om hamnen

Mer i ämnet