Jesper från Bålsta visar runt på platsen där han som 17-åring 2018 får syn på en man på motorcykel som börjar förfölja honom.
– Jag tänkte så klart på det värsta, att det var någon buse som ville mig illa.
I själva verket är det en motorcykelpolis, men det säger Jesper att han först inte uppfattar. Han sätter fart in på en cykelväg och polisen följer efter. Förföljelsen tar slut i en sväng när Jesper ramlar med mopeden och krossar ena fingret mellan styret och marken.
– Det är absolut inget jag är stolt över. Jag ångrar det, säger han i dag.
Han döms senare för vårdslöshet i trafik och olovlig körning. Men händelsen väcker också frågor om hur polisen ska agera när en person försöker fly med en trimmad moped.
Krävs synnerliga skäl
Sedan 2016 gäller nya skärpta regler för hur och när polisen får jaga andra fordon. Särskilt stränga krav gäller vid jakt av oskyddade fordon som mopeder.
De får endast förföljas om det finns synnerliga skäl, till exempel att föraren begått eller är på väg att begå ett grovt brott. Annars anses det vara för farligt.
Läs mer: Så ska polisen agera när de vill gripa någon på moped
Men genom att gå igenom domar där minderåriga på moped åtalas hittar Uppdrag granskning uppgifter som visar att poliser inte alltid följer de nya reglerna.
I domarna framgår det att poliser kört efter, jagat och prejat tonåringar på moped – trots att de till en början bara är misstänkta eller döms för ringa bötesbrott, som trimmade mopeder eller för att ha flytt från en kontroll.
Polisforskaren: “Stora risker”
Polisen och polisforskaren Stefan Holgersson säger att det handlar om individer och i vissa fall grupper av poliser.
– Man kan bli ganska trött på att det här händer om och om igen, så det är något man måste ändra på. Det här sättet att jobba på är helt värdelöst för man kommer sällan åt de som har gjort det och man utsätter andra och de här individerna för stora risker, säger han.
I Uppdrag gransknings kartläggning framkommer 20 dokumenterade fall sedan 2016 där 15 av dem slutat med att mopedisten antingen blivit prejad av polisen eller själv kört omkull.
Polismyndigheten skriver till Uppdrag granskning att det är tragiskt när någon skadas eller dödas i samband med polisens förföljanden av fordon och att de ser allvarligt på sådana fall.
De skriver också att inträffade förföljanden ska dokumenteras och att de sedan kan ligga till grund för justeringar i fordonsförarutbildningen eller ändringar i föreskrifter. Alla poliser i yttre tjänst ska också repetitionsutbildas årligen.
Dödsolycka i Lerum
I maj 2020 avled 16-årige Alexander Storåker från Lerum i en olycka med sin trimmade moped efter att polis kört efter honom. Föraren av polisbilen misstänks för tjänstefel och vållande till annans död. Rättegången ska hållas i oktober, polisen nekar till brott.
För Liam i Varberg var olyckan en påminnelse om vad han själv var med om några år tidigare, när han som 17-åring flydde från polisen på sin trimmade moppe.
– Skillnaden var endast att jag hade turen att klara mig så milt som jag gjorde, säger han.
”Man hade tonårshjärnan”
Liam dömdes för vårdslöshet i trafik och olovlig körning. I dag säger han att det var “otroligt dumt” att köra ifrån polisen, men att han där och då bara tänkte på att ta sig in på en cykelbana för att polisen inte skulle kunna följa efter.
– Man hade tonårshjärnan och då är det inte samma konsekvenstänk, säger han.
Polisen fortsatte ändå och förföljelsen slutade med en olycka där Liam säger att han blev prejad och polisen säger att Liam körde in i deras bil.
Upplevde du det som en jakt?
– Oh ja, det var det.
Fotnot: Jesper heter egentligen någonting annat.