Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Affären som spårade ur Foto: SVT

Nya avslöjanden kring Bombardiers misstänkta mutor

UPPDRAG GRANSKNING · Nu kan Uppdrag granskning och nyhetsbyrån TT avslöja nya uppgifter i härvan kring det svenska teknikföretaget Bombardier. Enorma belopp förs via Bombardiers mellanhand till ett nätverk av brevlådeföretag i skatteparadis, med band till den politiska makten i Ryssland.

– Hela strukturen verkar vara designad för att kunna slussa pengar, undvika skatt och betala mutor, säger Louise Brown, styrelsemedlem i Transparency International i Sverige, som granskar korruption.

Se hela avsnittet i SVT Play

2013 vann ett Bombardier-lett konsortium en åtråvärd upphandling om att modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg i Azerbajdzjan för över 2,2 miljarder kronor.

Läs mer: Svenska Bombardier i stor misstänkt muthärva

Hemliga avtal med brittisk mellanhand

Uppdrag granskning och TT har tillsammans med journalistgruppen OCCRP och Radio-Canada granskat affären, och avslöjade häromveckan hur Bombardier i Sverige fakturerar utrustning via en till synes meningslös mellanhand, brevlådeföretaget Multiserv Overseas, till Bombardier i Azerbajdzjan. Hemliga avtal visar att Multiserv, lågt räknat, lägger på 450 procent, över en halv miljard kronor, på utrustning som skeppas direkt från Stockholm till den azeriska huvudstaden Baku.

Avtalen visar att Multiserv lägger på över en halv miljard kronor på utrustning som skeppas direkt från Stockholm till den azeriska huvudstaden Baku. Foto: Grafik SVT Design

Den 10 mars häktades en chef på svenska teknikföretaget Bombardier av Stockholms tingsrätt, misstänkt för grovt mutbrott i samband med teknikföretagets affär i Azerbajdzjan. Flera höga chefer misstänks för samma sak.

Före häktningen, i februari, hänvisar Bombardiers talesperson Barbara Grimm till Multiservs kontor i Londons finansdistrikt.

– Det är ett legitimt företag, säger hon på telefon.

Gjorde affärer via brevlådeföretag

Men när Uppdrag granskning och TT åker till London för att undersöka saken, blir det uppenbart att Multiserv bara är ett brevlådeföretag.

– Det här är bara en adress, det finns ingen personal från det företaget här, säger receptionisten på adressen, som går till advokatbyrån Charles Russell Speechly.

Multiserve har inget kontor på den tjusiga adressen i London. Inga anställda, ingen hemsida, inte ens ett telefonnummer.

Och nu kan Uppdrag granskning och TT avslöja att det bakom Multiserve döljer sig en komplex struktur av andra brevlådeföretag i skatteparadis.

Tre miljarder slussas mellan bolag

Kartläggningen har gjorts genom en djupdykning i Panamadokumenten, den berömda jätteläckan från en advokatbyrå till Süddeutsche Zeitung och journalistnätverket ICIJ, som Uppdrag gransknings reportrar har tillgång till.

Granskningen visar hur pengar flyttas från Multiserv. Med fejkade avtal går de in i ett nätverk med över 30 företag i slutna skatteparadis som Panama, Belize och Cypern. Sinsemellan finns minst 28 lån som överlåts mellan bolagen, ibland på samma dag, och som läggs om, delas upp och skrivs av. På så vis passerar över tre miljarder kronor mellan bolagen mellan 2009 och 2015.

Granskningen visar hur pengar har flyttats från Multiserv in i ett nätverk med över 30 företag i slutna skatteparadis. Foto: Grafik SVT Design

Läs mer: Bankir: ”Grottmannamässig stöld”

”Som en rysk docka”

– Det är som en rysk docka, det är lager på lager. Vi ser inte ägarbilden och framförallt så är de registrerade i skatteparadis, säger Louise Brown, antikorruptionsrevisor, som tagit del av kartläggningen.

– Jag tror att pengarna försvinner in i klustret av bolag i skatteparadis, far runt ett antal varv, gör sig helt ospårbara, och sen så småningom hamnar i fickorna på några som sannolikt haft ett betydande inflytande på affären i Azerbajdzjan, säger den erfarne ekobrotts-utredaren Sten Lindström, tidigare polischef på Ekobrottsmyndigheten.

Kontrollen hos ryska järnvägsintressen

Uppdrag gransknings och TT:s kartläggning visar att många av bolagen kontrolleras av ryssen Aleksej Krapivin. Han tillhör en grupp affärsmän som rapporteras ha skott sig på miljardupphandlingar från den ryska järnvägen 2005–2015. Då hette chefen för järnvägen Vladimir Jakunin. Han har landställe bredvid Putin och står på USA:s sanktionslista.

I ett internt pm från Bombardier kan man läsa att gruppen bakom Multiserv har ”…tillgång till Jakunin och…/…/ nästan alla järnvägschefer i forna Sovjet” och att gruppen därför ”… kan påverka beslut...”.

Förnekar att affären varit riggad

I ett pressmeddelande från huvudkontoret i Kanada förnekar Bombardier att affären i Azerbajdzjan varit riggad – men meddelar att koncernledningen inlett en internutredning.

Vladimir Jakunin meddelar, via sin talesperson, att han känner Bombardiers mellanhand Alexej Krapivin, men att de inte står varandra nära och inte har affärer ihop. Jakunin skriver också att alla upphandlingar han ansvarat för har gått rätt till.

Uppdrag granskning har sökt Alexej Krapivin utan resultat.

Läs mer: Bombardier kan ha mutat för nästan en miljard

Mutmisstänkt miljardaffär

Visa

2013 vinner ett konsortium med Bombardier i Sverige uppdraget att modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg från Azerbajdzjans huvudstad Baku till Georgien. Affären är värd över 2,2 miljarder kronor.

Den 10 mars i år häktas en chef på Bombardier i Sverige misstänkt för grovt mutbrott, och fler höga chefer delges misstanke.

Samtidigt utreder TT och SVT:s Uppdrag granskning affären tillsammans med redaktionerna Radio-Canada och OCCRP.

Minst 570 miljoner kronor slussas till en mellanhand, brevlådeföretaget Multiserv Overseas. Omkring 375 miljoner kronor går i sin tur till den lokala partnern Trans-Signal-Rabita i Azerbajdzjan. Det innebär att någon eller några tjänar nära 1 miljard kronor i vad som kan vara mutor.

Enligt åklagaren har Bombardier-cheferna i maskopi med azeriska järnvägsföreträdare mutat till sig upphandlingen. Företaget avfärdar det, men säger sig samarbeta med svenska myndigheter.

Källa: TT

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer