– Vi har inte haft tillräckligt bra rutiner, säger Bo Svedberg, it- och ekonomidirektör på Region Gävleborg, om att man betalat fakturorna. Foto: SVT

Region Gävleborg kontrollerade inte bluffakturorna – 1,1 miljoner betalades för ingenting

Publicerad

UPPDRAG GRANSKNING · Under nio månader betalade Region Gävleborg bluffakturor för jobbannonser som ingen beställt – trots att det varnats för företagen som sålde annonserna. Totalt försvann 1,1 miljoner kronor från regionens kassa.
– Jag hade hellre lagt dem på kollektivtrafik, folkhögskolor och hälso- sjukvård, säger Bo Svedberg, it- och ekonomidirektör på Region Gävleborg.

I januari 2016 kommer en faktura på 37 375 kronor till region Gävleborg, från ett företag i Stockholm. Den gäller en annonsering på en hemsida för tillsättningen av en chefstjänst på fastighetsförvaltningen. Man söker mycket riktigt en ny förvaltningschef, men ingen har beställt annonser hos företaget. Att regionen ändå faktureras är det ingen som kontrollerar. 

Med ett par veckors mellanrum kommer ytterligare fem fakturor för annonser och annonsutrymmen för samma chefstjänst. Under drygt två månader betalar regionen nästan 187 000 kronor till företaget. 

–  Vi har ju inte fått någonting av det här, säger Bo Svedberg, it- och ekonomidirektör på Region Gävleborg. 

”Vi har gjort flera förändringar” 

Utbetalningen av den sista fakturan stoppas plötsligt av banken. Bankgirot som företaget uppgett har avregistrerats och pengarna kan inte längre betalas ut. Men regionen fattar inte misstanke, utan skriver istället till företaget och frågar om det finns ett nytt bankgiro att betala till. De svarar då att utbetalningarna i fortsättningen skall ske till ett nytt företag med ett annat bankgiro. 

Hade regionen gjort en sökning på företaget hade de sett att det sedan flera månader tillbaka fanns på en av de så kallade varningslistorna över oseriösa företag.  

Men det gör man inte. Istället inväntar regionen en ny faktura på 37 375 kronor, som betalas. 

– Vi har ju rutiner som är satta och som man ska följa som attestant och granska, i det här fallet har man inte i tillräcklig omfattning följt de rutinerna och vi har gjort flera förändringar runt det här, säger Bo Svedberg. 

Betalade bluffaktura på en kvarts miljon 

I början av maj kommer två nya fakturor, med samma fakturadatum – på 62 375 kronor styck. Båda godkänns och betalas ut. På den ena står det ”slutfaktura”, på den andra ”rekrytering avslutad”.  

Men fakturorna fortsätter att komma, och summorna fortsätter att stiga. Annonsutrymmet som regionen inledningsvis betalade 37 375 kronor för, betalar de nu 87 375 kronor för att avsluta. 

Tillsättningen av chefstjänsten sker den 1 juli. Ändå betalar regionen ytterligare en slutfaktura som kommer veckan därpå, med en prislapp på en kvarts miljon kronor. Vid det laget har två slutfakturor betalats för samma rekrytering. 

Den samlade annonseringen har ”avslutats” nio gånger och ”upphört” fem gånger. 

”Jag vill inte använda ordet nonchalant” 

När en faktura på ännu högre belopp kommer in reagerar någon på regionen. Men under tiden fakturan utreds kommer fler fakturor från ett nytt företag – för tillsättningen av ytterligare en ny tjänst på regionen.  

Det är samma formuleringar på fakturorna, samma stavfel, samma summor som tidigare. Och ytterligare 150 000 kronor betalas ut. 

Det är först när ett externt företag under hösten gör en genomlysning av regionens utbetalningar som det första blufföretaget uppmärksammas. Då har regionen sammanlagt betalat över 1,1 miljoner kronor för jobbannonser från flera olika bolag som alla finns på varningslistorna. 

Men tyder inte det på att ni har haft en organisation som hanterat skattemedel väldigt nonchalant? 

– Jag vill inte använda ordet nonchalant däremot har vi inte haft tillräckligt bra rutiner, säger Bo Svedberg. 

I reportaget Sverigefakturorna har Uppdrag gransknings team rest genom Sverige för att ta reda på hur vaksamma kommunerna är med svenska skattemedel. Reportaget finns att se på SVT Play från och med klockan 12 och sändes på SVT1 klockan 20 onsdagen den 10 oktober 2018.

Fakta: Så bestrider du fakturor

Visa

• Om du får en faktura trots att du inte beställt något eller där det finns något annat allvarligt fel, finns det ingen anledning att betala.  

• Alla fakturor som är felaktiga ska bestridas, det vill säga företaget som skickat fakturan ska uppmärksammas på att du motsätter dig betalning samt orsaken till det. 

• En bestridan ska alltid vara skriftlig och kan göras via e-post eller rekommenderat brev. 

• Det är viktigt att du kan bevisa datum och innehåll i ditt bestridande. Spara därför en kopia på alla meddelanden med motparten. 

Läs mer om hur du bestrider fakturor på bestrid.nu

Varningslistor över oseriösa företag hittar du på Svensk handel och Förenade bolag

Källa: Polisen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Sverigefakturorna

Mer i ämnet