– Det här är ett enormt slöseri med skattemedel, säger antikorruptionsrevisorn Louise Brown. Foto: SVT

Experten om bluffakturorna: “Jag vill kalla det här korruption 2.0”

Publicerad

UPPDRAG GRANSKNING · Uppdrag gransknings kartläggning visar att kommunanställda runt om i Sverige betalat tusentals fakturor som skickats till dem från oseriösa aktörer. Företag har lockat med gåvor och presentkort – för att sedan hota om att berätta för chefen. Enligt antikorruptionsrevisorn Louise Brown handlar det om strukturerad utpressning.

Mellan 2003 och 2017 har 55 skattemiljoner gått till den brittiske entreprenören Peter Golds företag, som sålt olika sorters förbrukningsvaror till kraftiga överpriser. 

För att få kunderna att beställa eller fortsätta betala för de dyra varorna har man skickat gåvor och presentkort till deras hemadresser, enligt tidigare anställda som Uppdrag granskning pratat med. I senare samtal har man därefter hotat att berätta för chefen. 

– Det här är presentkort som inte har någonting med arbetet att göra och de är där för att skapa en hållhake och påverka ett beslut, säger antikorruptionsrevisorn Louise Brown. 

”Man ser till att de hamnar i fällan” 

Platsannonser för Peter Golds företag i Sverige visar att man sökt unga kvinnliga telefonförsäljare med stor personlighet som “älskar att höras”. Och enligt tidigare anställda hade telefonförsäljarna i uppdrag att samla in så mycket information om kunden som möjligt.  

– Det är ett systematiskt arbete. Man har en väldigt trevlig approach, pratar och skapar en relation – och sedan ser man till att de hamnar i fällan helt enkelt, säger Louise Brown. 

Då kunderna bad om att få stopp på leveranserna kunde försäljaren bli aggressiv och påminna om presentkorten, vilket gjorde det svårare att avsluta beställningen. 

– Det är planterat och du kommer med utpressning, så jag vill kalla det här korruption 2.0. 

”Slöseri med skattemedel” 

Av de 55 miljoner kronor som gick till Peter Golds idag varningslistade företag, fick skattebetalarna förbruksvaror till ett värde på cirka 5 miljoner kronor. Det innebära en onödig kostnad på 50 miljoner. 

Sammanlagt har bluffakturor kostat skattebetalarna 88 miljoner kronor mellan 2012 och 2016. 

Vad säger det här om svenska kommuner och tjänstemän? 

– Det är högst olyckligt, men det visar också att vi har problem med sättet vi arbetar på. Med ansvarstagande och inte minst med den kommunala revisionen.  

Om samma granskning görs igen om tre år, ser det likadant ut då? 

– Jag hoppas inte det för det här är ett enormt slöseri med skattemedel och det urholkar gemene mans förtroende för kommunpolitiker och tjänstemän. Jag hoppas att vi nu sett tillräckligt för att pådriva en diskussion om de ändringar i lagstiftningen som krävs, säger Louise Brown. 

Reportaget Sverigefakturorna: del 2 finns att se på SVT Play och sänds på SVT1 onsdagen den 24 oktober 2018. I reportaget söker Uppdrag gransknings team efter de som lurat skattebetalarna på mångmiljonbelopp – och själva tjänat stora pengar.

Fakta: Vad säger lagen?

Visa

10 kap. Om förskingring, annan trolöshet och mutbrott. Brottsbalk (1962:700)

5 a §   Den som är arbetstagare eller utövar uppdrag och tar emot, godtar ett löfte om eller begär en otillbörlig förmån för utövningen av anställningen eller uppdraget döms för tagande av muta till böter eller fängelse i högst två år. Detsamma gäller den som är deltagare eller funktionär i en tävling som är föremål för allmänt anordnad vadhållning och det är fråga om en otillbörlig förmån för hans eller hennes fullgörande av uppgifter vid tävlingen.  

Första stycket gäller även om gärningen har begåtts innan gärningsmannen fått en sådan ställning som avses där eller efter det att den upphört.  

För tagande av muta enligt första och andra styckena döms också den som tar emot, godtar ett löfte om eller begär förmånen för någon annan än sig själv. Lag (2012:301).

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Sverigefakturorna

Mer i ämnet