Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Satsningen kostar 40 miljoner om året – men utlovade appar och tjänster för arbetslösa dröjer. Gregory Golding, chef för Jobtech, försvarar dock satsningen. Foto: SVT/Anders Wiklund/TTVisa alla (4)
Visa alla (4)

Satsningen kostar 40 miljoner om året – men utlovade appar och tjänster för arbetslösa dröjer

Uppdaterad
Publicerad
Arbetsförmedlingen lägger 40 miljoner om året på it-satsningen Jobtech, som ska hjälpa arbetssökande hitta jobb. Men SVT:s granskning visar att tjänster och appar som aviserats för flera år sedan fortfarande inte finns på plats.

Redan 2016 skulle man ”snart” hitta många fler jobb hos Arbetsförmedlingen tack vare ett ”digitalt system för jobbmatchning”.

Jobbannonser från privata och offentliga matchningstjänster skulle samlas i en ny version av Platsbanken, hette det i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Nya tjänster skulle ligga på ”en samlingsplats likt Appstore eller Google Play”, som enligt en artikel i Computer Sweden skulle vara på plats vid det kommande årsskiftet.

Ett år senare hette det att app-butiken ”Jobstore” skulle lanseras ”inom kort”.

2018 presenterades också tjänsten ”Spontanansökan”, där arbetssökande enligt samarbetspartnern RISE med hjälp av AI-teknik skulle ”få en bild av hur sannolikt det är att arbetsgivare inom ett visst område och i en viss yrkeskategori kan tänkas rekrytera”.

Men lanseringarna dröjer. Fram till i dag har ”Spontanansökan” bara använts internt av Arbetsförmeldingen och någon ”Jobstore” finns inte på plats.

Ny matchning på gång

Gregory Golding, chef för Jobtech, försvarar dock satsningen.

– Jag håller inte med om att det inte finns något på plats.

Han framhåller att man bland annat utvecklat myndighetens egen ”Platsbanken” genom att göra det möjligt att prenumerera på lokala annonsflöden. Man har också skapat en ordlista över begrepp i platsannonser, som ska förbättra matchningen.

När det gäller de aviserade tjänster som fortfarande inte blivit verklighet, så svarar Gregory Golding att han inte känner till vad som hänt eftersom de presenterades innan han blev chef.

Tjänster som skulle finnas ”inom kort” för två år sen, och som fortfarande inte finns på plats – det kan väl inte vara en framgång?

– När det gäller många av de tjänster som du beskriver, så känner jag tyvärr inte till dem.

En ny matchningstjänst, med jobbannonser från både Platsbanken och privata sajter, ska dock lanseras inom kort enligt Gregory Golding.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Arbetsförmedlingens it-satsningar

Mer i ämnet