Myndigheten vill att fler använder digitala kanaler. Men ofta har det blivit fel just där. Foto: Stina Stjernkvist / TT

Missade mål, spräckta planer och stoppade satsningar – här är Arbetsförmedlingens it-krascher

Uppdaterad
Publicerad
Gång på gång har det blivit fel. Arbetsförmedlingens it-satsningar har gett upphov till rader av rubriker, internutredningar och beklaganden.
Men problemen har inte tagit slut.
Här är några av de mest uppmärksammade krascherna.

2016: 100 miljoner till ny sajt

Projektet skulle skapa en helt ny webbplats för Arbetsförmedlingen. Så blev det inte. Däremot spräcktes både tids- och budgetramar.

– Vi hade en alldeles för optimistisk planering i vår ursprungliga plan, kommenterade ansvarige chefen Erik Sandström.

2017: Döms för olagliga konsultköp

Myndigheten hade gjort 30 olagliga köp av konsulttjänster, så kallade direktupphandlingar.

Nu fick man böta en kvarts miljon efter en utredning där det enligt Konkurrensverket ”inte framkommit någon förmildrande omständighet”.

– Ja det är ju helt oacceptabelt, sa generaldirektören Mikael Sjöberg.

2018: Tvärstoppar tjänst

Nya tjänsten Jobskills hade knappt kommit igång innan den fick nödstoppas.

Den skulle ta asylsökande närmare jobb men kunde användas för flyktingspionage – och hade lanserats trots interna varningar.

– Vi har inte lyssnat tillräckligt på varandra, sa chefsjuristen Anna Middelman.

Besluten kring Jobskills hamnade till slut hos åklagare. Själva tjänsten är i dag kraftigt begränsad.

2019: Robot fattade tusentals felbeslut

En ny robot fattade automatiserade beslut om sanktioner mot arbetslösa som gjort fel. Men i massor av fall gjorde roboten fel.

– Det är allvarligt om personer inte fått den ersättning de är berättigade till, sa en överraskad arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S).

Problemen hade varit omfattande, men ett internt larm hade inte tagits på allvar.

2020: Trotsade jurister

Myndighetens nyinrättade informationssäkerhetsråd skulle se till att gamla misstag inte upprepades.

När it-cheferna ville lansera en ny tjänst sa informationssäkerhetsrådet ifrån, eftersom data lagrades på amerikanska servrar. Men lanseringen fullföljdes ändå.

– Vi har gjort bedömningen att det inte är tillräckligt problematiskt för att stänga tjänsten, sa den ansvarige chefen.

Strax före SVT:s publicering kom dock beskedet att myndigheten ändrat sig.

Finns det fler satsningar vi borde granska? Hör av dig till SVT:s grävdesk.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Arbetsförmedlingens it-satsningar

Mer i ämnet