Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Åkeribranschen: Terroristerna är problemet, inte lastbilarna eller förarna

Den kapade lastbilen. Foto: TT

Efter terrordådet i Stockholm menar Transportarbetareförbundet och Sveriges Åkeriföretag att det gäller att hålla huvudet kallt och inte stifta lagar i panik.
– Det är terroristerna som är problemet, inte lastbilarna eller förarna, säger kommunikationschefen Erika Svanström.

Regeringen med infrastrukturminister Anna Johansson (S) i spetsen samlar i dag företrädare för åkeribranschen, fordonstillverkare och fackförbund för ett möte där man ska diskutera vilka åtgärder som kan göras för att förhindra att människor använder lastbilar som vapen vid terrorattacker.

TV: Här flyr människorna från lastbilen på Drottninggatan

”Sans och balans”

Men det är viktigt att inte agera förhastat efter det chockerande dådet i Stockholm, menar Erika Svanström, kommunikationschef för Sveriges Åkeriföretag.

– Det gäller att ha sans och balans gällande ny lagstiftning, säger hon till SVT:s Gomorron Sverige.

– Det görs redan massa bra saker som fungerar i dag, nu kan man titta på vad det finns för andra lösningar, till exempel tekniska lösningar, fortsätter Erika Svanström och nämner till exempel automatiska bromsar på lastbilar.

LÄS MER: Här är tekniken som kan stoppa kapningar

Vill inte utsätta föraren

Markus Pettersson, tf ordförande för Transportarbetareförbundet, håller med. Särskilt viktigt är det att inte förarna hamnar i en situation där man står mellan lastbilen och eventuella våldsverkare som vill komma åt fordonet, menar han.

Lösningar som exempelvis fingeravtrycksavläsare där föraren knyts till lastbilen kan vara problematiska.

– Vi vill inte bidra till en lösning där chaufförerna blir nyckeln till bilen. I Berlin mördades en chaufför för att gärningsmannen ville komma åt lastbilen, så de lösningarna hjälper inte. Vi måste förlita oss på tekniska lösningar och stadsutveckling, säger han till Gomorron Sverige.

”Obehagskänsla” bland förare

Markus Pettersson säger att det funnits en obehagskänsla bland hans medlemmar efter terrordådet.

– Det är klart att alla i en sådan här situation känner en obehagskänsla, när man ses som ett potentiellt hot. Men livet går vidare och vi måste leva tillsammans. Det är inte roligt att bli utpekad så klart men föraren har inte varit inblandad i något av fallen som vi sett i Europa hittills.

LÄS MER: Ny teknik önskas – för att stoppa lastbilsattacker

”Terroristerna är problemet”

Eventuella förändrar i lagstiftning bör ske på området terrorism i första hand, inga paniklösningar inom transportsektorn, menar Erika Svanström.

– Det är terroristerna som är problemet, inte lastbilarna eller förarna.

Infrastruktursminister Anna Johansson (S) försäkrar att regeringen inte har för bråttom med nya lagar.

– Det är därför vi samlat branschen och kommuner för att gemensamt titta på vilka åtgärder som går att göra, säger hon till Gomorron Sverige.

LÄS MER: Terrorforskare: Svårt att stoppa attackerna

Ökad medvetenhet

På kort sikt behövs inga nya lagar eller regler. Istället behöver hela samhället öka sin medvetenhet och vaksamhet, även på transportområdet, menar Anna Johansson.

– Att vara helt 100 procent skyddad från alla såna här tänkbara situationer är förmodligen omöjligt men det finns saker att göra. Det kan till exempel handla om hur man säkrar bilen vid lastning och hur man utformar stadsmiljön på ett mer genomtänkt sätt.

Dådet i Stockholm

Mer i ämnet