Arbetsförmedlingen har inte kunnat göra sig av med coachbolagen helt. Foto: TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Coachbolag skulle stoppas – blev kvar och växte

Publicerad

När coachföretagen avslöjades med meningslösa aktiviteter och misstänkt fusk var politikerna överens. Bolag som misskötte sig skulle inte längre få del av Arbetsförmedlingens miljoner. SVT:s nya granskning visar att verkligheten i flera fall blev en helt annan.

Filmvisningar, fotbad och imitationer av djur. Bolagen som ska hjälpa arbetslösa och nyanlända närmare jobb har gång på gång avslöjats med meningslösa aktiviteter och misstänkt fusk.

Reaktionerna har alltid blivit starka eftersom Arbetsförmedlingen betalar mångmiljonbelopp till företagen – som numera också har ansvar för många nyanlända genom tjänster i det så kallade etableringsprogrammet.

Från höger till vänster har politikerna vara eniga om att oseriösa aktörer måste bort. När SVT Nyheter granskade branschen 2013 menade både dåvarande arbetsmarknadsministern Hillevi Engström (M) och den nuvarande Ylva Johansson (S) att bolag som inte sköter sig helt enkelt ska försvinna.

Men SVT:s nya granskning visar att verkligheten är en annan.

Inget har stoppats helt

Vi har gått igenom Arbetsförmedlingens utbetalningar till och med 2017, och inget av de bolag som uppmärksammades för fem år sedan har stoppats helt av Arbetsförmedlingen. De har kunnat fortsätta och till och med ökat intäkterna. (Se faktaruta.)

Ett av bolagen är Personalstrategerna, som numera heter ABC-kraften – som 2017 kvitterade ut 200 miljoner från myndigheten.

Även det hårt kritiserade bolaget Miroi har kunnat fortsätta. Deras intäkter blev som högst 2015 då man fakturerade närmare 240 miljoner. Sedan dess har dock summorna minskat till följd av en rad uppsagda avtal.

Förklaringen är enkel. Samtidigt som Arbetsförmedlingen har skärpt sina kontroller och stoppat många verksamheter och mindre bolag till följd av dåliga resultat eller misstänkt fusk, så har de stora bolagen kunnat hålla sig kvar – just i kraft av sin storlek.

Arbetsförmedlingen tecknar nämligen separata avtal för olika tjänster och olika orter i landet. Och när ett bolag missköter sig kan Arbetsförmedlingen bara stoppa verksamheten på just den orten och inom just den tjänsten. Övriga tjänster och orter påverkas i normalfallet inte.

”Inte nått tillräckligt långt”

Modellen gör att små bolag med bara en eller få verksamheter kan slås ut helt av en granskning – vilket också händer – medan inte ens upprepade fall av fel, brister och fusk stoppar en stor aktör.

Detta gäller för de bolag som granskades 2013 men också för andra stora coach- och utbildningsföretag som vid olika tillfällen ertappats med fusk och fel inom verksamheten.

När SVT frågar Ylva Johansson, numera själv arbetsmarknadsminister, hur hon tror att det gått för de bolag som uppmärksammades i SVT:s granskning, så svarar hon att hon tror att många försvunnit.

– Eftersom vi stoppat flödet av skattepengar till de oseriösa aktörerna.

Hon hänvisar till att Arbetsförmedlingen skärpt sina kontroller de gångna åren. Men när vi berättar att de stora aktörer som hon kritiserade 2013 kunnat fortsätta och till och med vuxit, säger hon att kontrollerna måste skärpas ytterligare.

– Jag tror inte vi nått tillräckligt långt.

Ökade intäkter för bolagen som SVT granskade 2013

Visa

Miroi: Arbetsförmedlingen betalade 2012 ut 180 miljoner till bolaget. 2015 hade intäkterna stigit till 239 miljoner. Under de senaste åren har de dock sjunkit och var förra året 103 miljoner.

ABC-kraften (fd Personalstrategerna): Arbetsförmedlingen betalade 2012 ut 58 miljoner till bolaget. Motsvarande siffra var 2016 251 miljoner och året därpå 200 miljoner.

Work for You: Arbetsförmedlingen betalade 2012 ut 103 miljoner till bolaget. 2017 hade summan stigit till 227 miljoner. Work for You fick 2013 hård kritik för en verksamhet i Karlstad, där man bytte ut ledningen redan under pågående granskning.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer