För andra året i rad nämns en orolig omvärld i motiveringen för årets julklapp, som ju förra året blev det hemstickade plagget.
Motiveringen i år lyder: ”Att samlas med nära och kära och få en välbehövlig paus från verkligheten är något vi söker oss till i svåra tider. Årets julklapp är en gåva som förenar och skapar samhörighet för svenska folket”.
Med AI:s och teknikens framfart de senaste åren finns nu även så kallade ”fygitala” spel, som kombinerar klassiska bräd- och rollspel med digitala inslag. Det bidrar ytterligare till valet av årets julklapp.
Måste uppfylla vissa kriterier
Det är researchföretaget HUI, som ägs av branschorganisationen Svensk handel, som för 36:e året i rad utser årets julklapp.
Klappen måste uppfylla tre kriterier: Den ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse, samt svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.