Facebooks vd Mark Zuckerberg presenterade planer på en ny dejting-funktion under en utvecklarkonferens. Foto: AP/TT

Analys: Dejtingfunktionen ett kvitto på hur mycket Facebook bryr sig om kritiken

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Man kan nog dra slutsatsen att den kritik-kuling som blåst kring Facebooks Kalifornienkontor helt har bedarrat, i alla fall vad grundaren Mark Zuckerberg anbelangar. Nu skiftar man i stället fokus – från de 87 miljoner drabbade av Cambridge Analytica-skandalen, till Facebooks 200 miljoner singlar.

Henrik Sköld

Sociala medier-reporter

Från att frenetiskt få fäkta bort anklagelser om att man inte säkrar användarnas intima personliga info, vågar nu bolaget meddela att man ska lansera en dejtingfunktion – där användare får fylla i sin intima och personliga info.

På Facebooks årliga utvecklarkonferens F8 i San Jose räknade grundare Mark Zuckerberg upp en lång rad nya funktioner. Efter att under våren spenderat sina vakna timmar med att be om ursäkt, ger Zuckerberg nu intryck av att ha vänt blad, gått vidare och skiftat fokus, från de 87 miljoner drabbade av Cambridge Analytica-skandalen, till Facebooks 200 miljoner singlar.

Cambridge Analytica och Facebook

Dagen därpå meddelar också Cambridge Analytica att man lägger ned, något som ytterligare spär på känslan av vårdagjämning i Menlo Park, där techjättens huvudkontor är beläget.

Djup kännedom hjälper Amor

Och visst kan det kännas som ett naturligt tillskott till Facebook. Bolaget har sedan länge skrutit med hur djup kännedom de har om användarna, kännedom som säkerligen i vissa fall kan hjälpa Amors pilar träffa målet betydligt bättre.

Andra dejtingappar använder sig redan av viss Facebookdata, på Tinder kan man till exempel se om man har gemensamma vänner, ladda upp sina bilder och autofylla i information om var man bor och arbetar.

När Facebook ändrade sina delningsregler kraschade Tinder.

Kan ses som styrkemarkering

Så – visst kan det kännas som en naturlig utveckling, särskilt för ett bolag som vill maximera mängden tid som spenderas på dess plattform. Men det kan också vara svårt att inte se det som någon typ av styrkemarkering.

Att samtidigt som sociala medier-stormen bara just har mojnat, lansera ny funktionalitet som ska ta del av ännu mer ännu intimare personlig information, är nog ett kvitto på hur mycket bolaget egentligen bryr sig om vårens kritik.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Cambridge Analytica och Facebook

Mer i ämnet