Jonas Sjöstedt kände igen sig i en del av medlemmarnas grupppreferenser. Foto: TT

Får och vedspis: Så ser vänsterväljaren ut på sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

En händig person med djur som eldar med ved. Så ser vänsterpartiets väljare ut – i alla fall om man ska tro vad de väljer att gå med i för grupper på sociala medier.

Söndagen var Vänsterpartiets dag i Almedalen. Under kvällen deltog partiledaren Jonas Sjöstedt i SVT Opinion från scenen i Visby. Förutom frågor om politik fick Jonas Sjöstedt en genomgång av partiets väljare på Facebook.

SVT Opinion har tagit reda på vilka grupper deras väljare är medlemmar i på sociala medier. Utan inbördes ordning har de användare som valt att gilla Vänsterpartiet också gått med i grupperna: Vi som använder vedspis, Skönhetstips 2.0 och Vi som har får.

Almedalen 2017

Har själv vedspis

Att vänsterväljaren har vedspis bekräftade Jonas Sjöstedt snabbt.

– Det har jag också, jag renoverade den i vintras, sade han.

Gruppen Sminktips 2.0 har drygt 5.000 medlemmar, men partiledaren själv är inte en av dem.

– Det måste ha åsikter om jättemycket, men inte om skönhetstips, sade Jonas Sjöstedt.

Vad är din analys?

– De verkar rätt praktiskt lagda.

Koll bland politiska grupper

Bland de politiska grupperna finns: Kommunistiskt forum, Vi som inte tänker rösta på Sverigedemokraterna och Klimatnyheter.

De två sistnämnda passade väl in på en vänsterpartist menade Jonas Sjöstedt, han var däremot mer tveksam mot gruppen Kommunistiskt forum.

– Jag har läst det finstilta och den har mycket färre medlemmar än de andra, säger Jonas Sjöstedt.

Varför dras de till er?

– Det undrar jag också.

Så gjorde vi

Med hjälp av Facebook Graph har SVT Opinion gjort sökningar på vilka grupper som är populära bland personer som har angett att de gillar Vänsterpartiet på Facebook. Resultaten är inte rangordnade utan bygger på Facebooks egna matchningar. Utifrån detta har redaktionen har gjort ett urval. Grafik: Helena Löfving

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Almedalen 2017

Mer i ämnet