Nazistiska NMR radar upp sig innan Jimmie Åkessons tal i Almedalen på lördagen. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Färre artiklar om nazistiska NMR

Uppdaterad
Publicerad

Media publicerade färre artiklar och inslag om nazistiska NMR under Almedalsveckan i år jämfört med 2017. Men artiklarna om NMR skapar mest engagemang och toppar listorna över mest delade artiklar. Det visar en undersökning av analysföretaget Retriever.

Den nazistiska organisationen NMR fick stort genomslag under Almedalsveckan. Omkring 1 500 av 10 000 publicerade artiklar och i inslag handlade om NMR. Det kan jämföras med omkring 2 000 artiklar och inslag 2017. Det innebär en minskning med en fjärdedel.

Och intresset för NMR är mycket stort i sociala medier. Åtta av tio online-artiklar som delas mest handlar om nazistiska NMR.

Almedalen 2018

– Det är NMR som skapar mest engagemang, säger Helen Widmark vid analysföretaget Retriever som undersöker det mediala genomslaget för partierna i Almedalen varje år.

Lööf klättrar uppåt

Stefan Löfven (S) blev den överlägset mest omskrivna partiledaren i redaktionella medier med nästan dubbelt så många omnämnanden som Annie Lööf (C), som blev näst mest omskriven i årets Almedalsvecka. Det beror mediernas rapportering om när NMR avbröt hennes tal, enligt Retriever.

– Det är det som gör att hon kommer högre upp på listan. Det väcker mycket känslor, säger Widmark.

Miljöpartiets partiledare Isabella Lövin blev minst omskriven. Däremot blev uppgiften i SVT Opinion Live om hennes makes bil den femte mest delade artikeln i sociala medier under Almedalsveckan.

Twitter dominerar

När det gäller sociala medier har Twitters dominans minskat något jämfört med föregående år. Men Twitter dominerar fortfarande mycket stort som sociala mediekanal under Almedalsveckan, enligt Retriever.

Bland inflytelserika Twittrare finns Harry Potter-författaren JK Rowling med 14,5 miljoner följare som retweetat ett inlägg av Annika H Rothstein om nazistiska NMR i Almedalen.

Harry Potter-författaren JK Rowling retweetade ett inlägg av Annika H Rothstein om Almedalen.

Fakta: undersökningen

Totalt publicerades 133 000 artiklar/inslag under Almedalsveckan i svenska media, vilket är något färre än föregående år (140 000).

Av dessa omskrivs Almedalsveckan i drygt 10 000, vilket är i samma nivå som föregående år.

Redaktionella online-nyheter om Almedalsveckan delas 680 000 gånger till Facebook och Twitter

Metod: Sökningar i sociala medier gjorda i Retriever Sveriges Mediearkiv Pulse under perioden 1 till 9 juli på Twitter, Facebook. Instagram, Youtube, Bloggar Forum, Podcasts, Flickr, Google+ samt Vimeo.

Källa: Retriver

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Almedalen 2018

Mer i ämnet