Apotek rapporterar att veckoförsäljningen av munskydd just nu motsvarar en normal årsförsäljning. Foto: Erik Simander, TT

Försäljningen av munskydd ökar kraftigt i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Under sensommaren har försäljningen av munskydd ökat starkt på landets apotek. Det visar en kartläggning som SVT har gjort.
– Vi ser en planerad hamstring inför en möjlig förändring i Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Apoteas vd Per Svärdsson.

För tre veckor sedan uppgav Apotea att man sålde omkring 150 000 munskydd i veckan. Förra veckan sålde nätföretaget 395 000 munskydd, mer än dubbelt så många alltså.

Enligt Kronans Apotek har försäljningen ökat med 86 procent under augusti jämfört med juli.

Apoteket AB och Apotek Hjärtat rapporterar också en kraftig ökning under sommaren. Bara den senaste veckan ökade båda bolagens försäljning av munskydd med cirka 30 procent. 

Lika stor veckoförsäljning som under ett år

-Just nu säljer vi lika mycket på en vecka som vi brukar göra på ett helt år, säger Jean Hussein apotekschef på Apoteket AB. 

Ökat resande utomlands, skolstart och återgång till arbete och kollektivtrafik är några förklaringar. Men den senaste veckans försäljningsökning av munskydd kan också vara ett resultat av Folkhälsomyndighetens besked förra veckan.

Utreds av Folkhälsomyndigheten

Generaldirektör Johan Carlsson meddelade då att munskyddsfrågan inte var död och att myndigheten för närvarande utreder frågan om eventuella rekommendationer. Han öppnade för att det kan finnas tillfällen då munskydd kan vara ett bra komplement då vanliga smittskyddsåtgärder inte kan vidtas, till exempel under trängsel i kollektivtrafiken.

– Jag tror att många vill säkerställa att de har munskydd hemma om det skulle komma nya rekommendationer. Man vill inte riskera att stå utan, säger Jean Hussein på Apoteket AB. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Coronapandemin

Mer i ämnet