Helikopter 14, eller NH-90 som den kallas internationellt, är Försvarsmaktens nya medeltunga helikopter. Den är mycket modern, fylld med ny teknik och framförallt extremt dyr att flyga och hålla i drift.
Varje flygtimme kostar 200.000 kronor. Vilket är fem gånger så mycket som den något mindre helikopter 16, något som gör att försvaret väljer bort helikoptern för transporter – trots att det var därför man köpt 9 av de 18 helikoptrarna.
Försenad leverans
De 18 helikoptrar som Sverige beställt skulle egentligen ha levererats 2009. Nio av dem är byggda för transport av soldater och räddningsuppdrag. De andra nio är utrustade för uppdrag till sjöss, som till exempel ubåtsjakt.
Nio år för sent har nu Sverige fått alla helikoptrar, men bara fem är helt färdiga. Resten ska successivt uppgraderas.
Försvarsminister Peter Hultqvist (S) vill i dag inte kommentera SVT:s uppgifter utan vill först få Försvarsmaktens hela budgetunderlag. Det ska försvaret skicka in senast den 1 mars.
Hade gjort annorlunda i dag
Jonas Nellsjö, chef för helikopterflottiljen, säger att man hade valt annorlunda om köpet av helikoptrarna skulle skett i dag.
– Med facit i hand tänker jag att ”ja visst, det är dyrt”, men jag har full respekt för dem som satt i anskaffningsrollen. Man hade inte så mycket att välja på, säger Nellsjö till TT.
Ser över ekonomin
I en rapport har försvarsledningen granskat de dyra helikoptersystemen för att se över olika sparalternativ, som att dra ner på användningen.
Ekonomin gör att man ska prioritera de nio helikopter 14 som är utrustade för sjöuppdrag. De andra helikopter 14 som är gjorda för marktransporter ska stå tillbaka med den lägsta målsättningen att flyga enbart så mycket som det krävs för att hålla systemen i gång.
– Ja, det här är en katastrofal historia. Det blev över tio år försenat och nu kostar det så mycket per timme att man inte har råd. Så här får det inte gå till, säger Mikael Oscarsson (KD), försvarspolitisk talesperson.