Hänvisar inte till läkare – trots demenssymptom

Uppdaterad
Publicerad

Trots att det ska vara rutin att hänvisa människor med svåra sjukdomstecken till läkare, sker detta bara i åtta av de 30 hälsokostbutiker som SVT besökt med dold kamera. Anhörigföreningen Alzheimer Sverige reagerar kraftfullt på granskningen.

När SVT Nyheter besökte hälsokostbutiker med dold kamera och en påhittad historia om en mormor som börjat glömma viktiga saker, gjorde hälften av butikerna olagliga påståenden om att deras preparat skulle kunna hjälpa mot Alzheimers.  

LÄS MER: Gurkmeja mot Alzheimers – hälsokostbutiker bryter mot lagen

Enligt Lennart Minthon, som är en av Sveriges ledande experter på demenssjukdomar, finns det bara ett råd att ge när en kund beskriver nyuppkomna minnesbesvär som i det aktuella scenariet.  

SVT granskar hälsokostbutikerna

– Det är att gå till läkare.  

Annorlunda i butik 

Samma uppfattning har flera av de butikskedjor som SVT besökt, när vi gör öppna intervjuer med deras företrädare.  

Men mötet med kunden i butik ser annorlunda ut.  

Mindre än en tredjedel av butikerna, åtta av 30, uppmanar vår reporter att se till att hennes mormor kommer till en läkare för undersökning.  

I stället rekommenderar man alltså olika preparat – varav det populäraste är ett medel där det framgår redan av förpackningen att det ska tas efter att läkare uteslutit allvarligare sjukdomar. 

”Bedrövligt”

På anhörigföreningen Alzheimer Sverige reagerar man kraftfullt på att 22 av de 30 butikerna inte hänvisar mormor till läkare. 

– Det är bedrövligt, säger föreningens ordförande Krister Westerlund. 

– De som hänvisar till läkare, de tar ansvar. Det är oerhört viktigt för våra patienter att få en tidig diagnos.  

Även om Alzheimers i dag inte går att bota, så kan det enligt både Krister Westerlund och Lennart Minthon göra stor skillnad i både livskvalitet och livslängd om den drabbade får en tidig eller sen diagnos.  

LÄS MER: Hälsokraft ber om ursäkt efter granskningen

SVT Nyheters granskning av hälsokostbutikerna fortsätter. Kontakta våra reportrar med tips och synpunkter.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar hälsokostbutikerna

Mer i ämnet