Många svenskar har någon gång fastnat eller blivit försenade på grund av tågförseningar. Här berättar några om sina upplevelser. Foto: TT

Här är läsarnas värsta historier från tågkaoset

Uppdaterad
Publicerad

I veckan bad SVT Nyheter sina läsare att dela med sig av sina egna erfarenheter från att ha rest med tåg i Sverige – och engagemanget var enormt.

Här kan du läsa några av dessa historier.

De senaste dagarna har gått i tågkaosets tecken med tågproblem över hela landet, vilket drabbat tusentals svenskar. I en livechatt bad SVT Nyheter sina läsare att dela med sig av sina erfarenheter från att ha rest med tåg i Sverige.

Hundratals personer bidrog med sina berättelser – både trevliga men också riktiga skräckhistorier.

Många vill pendla – men ger upp

Många som skrivit till SVT Nyheter berättar att de tidigare tågpendlat mellan arbetet och hemmet, på grund av att det varit en kortare resväg eller för att de velat resa mer miljövänligt, men att de nu inte längre gör det på grund av tågproblemen.

Vanliga orsaker till att personer väljer att sluta pendla med tåg, skriver de, är att priset inte känns värt den service de får, att de är stressade och oroade på morgonen för att komma för sent och för att det inte går att lita på tidtabellerna. Flera vittnar även om att de behövt ta taxi till eller från jobbet då tågen inte kommit i tid.

”Min lösning är att skaffa en bil till och börja bilpendla. Hellre sitta i köer än att lägga pengar på tåg, trots miljöproblematiken. Synd att det ska behöva vara så”, skriver Christian.

För en del känns flyget nu som den enda reella lösningen. Peter skriver att han har slutat åka tåg eftersom det inte går inte att lita på dem, trots att ”flyg är moraliskt förkastligt men fungerar utmärkt”.

Säger upp sig – på grund av tågen

Andra skriver att de helt enkelt känt att de inte kunnat jobba kvar på de orter de varit anställda och därför behövt säga upp sig till följd av tågförseningarna.

”Jag pendlade drygt ett år mellan Malmö och Helsingborg, men valde att säga upp mig på grund av tågen”, skriver Johan.

”Bor i Södertälje och jobbade i Stockholm under 2016. Till slut sa jag upp mig från jobbet då jag varje morgon bråkade med chefen om att jag inte kommer i tid trots att man åker en halvtimme för tidigt”, skriver Nawras.

Dåligt med information

Flera personer upplever att informationen från tågoperatören ofta är bristande och oprecis, vilket skapar än mer stress.

”Resan mellan Oslo och Linköping tog nästan tolv timmar i tisdags. Det värsta var att vi inte fick någon mat och ingen information, eller att man brydde sig om oss”, skriver Kerstin som slutligen kom fram till sin ort mitt i natten efter flera egna byten.

En person som pendlar i Skåne skriver att det största problemet är att informationen vid fel är bristfällig och ”ej går att lita på”.

Vågar inte längre ta tåg

Flera personer skriver att de inte längre vågar ta tåget när de har viktiga möten eller andra aktiviteter inplanerade som inte går att boka om, som flygresor.

”Jag skulle flyga till London från Kastrup men fastnade på Malmö C. Informationen var bedrövlig, bara automatiserade meddelanden. När kaos händer önskar man att någon människa tar över och berättar vad som sker. Är det så svårt?”, undrar en resenär.

”Törs sedan flera år inte chansa på att resa med tåg,om jag inte har minst ett dygns marginal bägge vägarna. Fast jag älskar tåg, som går!”, skriver Svante.

”Med tanke på gårdagens kaos på sträckan har jag 1,5 l vatten extra i bagaget. Missade också mycket riktigt anslutningen på Stockholms central pga försenat tåg”, skriver Kristina.

För vissa har konsekvenserna av tågen inte enbart varit stress och oro, utan även trauma.

”Var på väg till en döende anhörig när tåget stannade upprepade gånger, både SL och SJ hade stopp på vägen. Jag hann fram men kom tre timmar senare än beräknat vilket var oerhört traumatiskt och stressande då läkaren ringde och sa att det var bråttom”, skriver Anna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.