Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Experterna: Det ska du tänka på när du handlar från kinesiska shoppingsajterna. Foto: AP Photo/Richard Drew/SVT

Hyllad och hatad – kinesiska shoppingappen Temu har slagit stort

Uppdaterad
Publicerad

Svenskarna har under året klickat hem prylar från Kina för nästan en halv miljard kronor. Mitt under stigande inflation har den nya kinesiska appen Temu – med hjälp av omfattande marknadsföring och uppseendeväckande låga priser – slagit stort.

– Det är som att vara inne i en kasinohall, säger konsumentvägledaren Maria Wiezell, som menar att reklamen är aggressiv.

God jul, från 3,99 kronor, handla nu – det är budskapet som möter kunderna. Smartklocka, 89 kronor, läsglasögon, 56, promenadskor, 99. Mycket hos Temu kostar under 100-lappen och appen har sedan lanseringen i Sverige i år blivit en av de mest populära.

Just de pressade priserna marknadsförs som en fördel, liksom påstådda jätterabatter, fri frakt och fria returer.

Kritiker lyfter i stället fram aggressiv marknadsföring, opålitliga recensioner, leveranser kantade av problem, svårigheter att få kontakt med kundtjänst och undermåliga produkter som det inte är hållbart att skicka över hela världen.

Samtidigt väcker de låga priserna frågor om affärsmodellen.

– Det är extremt billigt. Förmodligen handlar det om låg kvalitet på produkterna och arbetskraft som får löner långt under levnadsstandard, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen Sveriges konsumenter.

”Triggar oss att vara snabba”

Konsumentvägledare Maria Wiezell hörde talas om Temu första gången i somras när hennes man köpte ett klockarmband för 59 kronor, som fortfarande inte levererats. När han vände sig till en annan nätbutik för att köpa ett liknande kostade det några hundra. En väninna köpte en kashmirtröja som visade sig vara i ett helt annat material. I anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden berättar flera kunder om att de fått fel varor, produkter som inte kommer fram och problem med betalningen. Foto: Skärmbild från Temu.se

Maria Wiezell kallar marknadsföringen aggressiv – och anser att besökare i appen stressas att fatta beslut med lotterier och nedräkningar.

– Hjulen snurrar som på ett kasino, det triggar oss att vara snabba för att inte missa erbjudanden.

Många kunder vittnar i recensioner om varor med så pass låg kvalitet att de måste slängas. I så fall negativt både för plånbok och klimat.

– Det är svårt att bortse från ett eget ansvar, även om näringslivet och politiken måste gå i bräschen för mer klimatvänlig konsumtion.

Bara början i Sverige

En talesperson för Temu i Sverige skriver i ett långt mejl till SVT Nyheter att bolaget bara är i startfasen i Sverige.

Om affärsmodellen med extremt låga priser skriver talespersonen att stora volymer gör att leveranskostnaden för varje enskild vara blir låg och att de, genom att ta bort alla mellanhänder minskar koldioxidutsläppen och gör det möjligt för kunder att handla till “fabrikspriser”.

temus svar om villkoren för anställda

SVT Nyheter har frågat Temu om villkoren för anställda på fabrikerna i Kina och vilken möjlighet företaget har att kontrollera dem. Här är svaret från Temus talesperson i Sverige:

”Alla butiker som säljer produkter på Temu måste underteckna ett avtal som innehåller ett löfte att följa lagar och regler på de olika marknaderna. Uppförandekoden kräver att alla som gör affärer med Temu strikt måste följa alla regler och efterlevnadskrav. Användning av tvångs-, straff- eller barnarbete är strängt förbjudet. Anställning hos alla våra handlare och leverantörer måste vara strikt frivillig. De ska också respektera föreningsfriheten och arbetarnas rättigheter att förhandla kollektivt. Temus handlare, leverantörer och andra tredje parter måste betala sina anställda och entreprenörer i tid och måste följa alla tillämpliga lokala löne- och arbetstidslagar”.

”Vi förbehåller oss uttryckligen rätten att avsluta alla affärsrelationer om en tredje part bryter mot denna uppförandekod eller lagen”.

Handel från Kina för nästan en halv miljard

  • Temu är en digital marknadsplats som ägs av det kinesiska e-handelsföretaget Pinduoduo. De använder sig av affärsmodellen dropshipping, vilket innebär att de saknar eget lager. I stället skickas varorna till kunderna direkt från företagets tillverkare, framförallt i Kina.
  • I Sverige levererar flera olika logistikföretag Temus paket, bland annat Postnord, DHL, DB Schenker och Earlybrid. Inget av företagen har velat berätta för SVT Nyheter hur många paktet från Kina man hanterar.
  • De flesta försändelserna kopplade till näthandel som kommer till Sverige från Kina är värda under 150 euro. Enligt Tullverket har den typen av försändelser ökat något 2023 jämfört med i fjol.
  • Hittills i år har det kommit cirka 1,3 miljoner varor till Sverige i sådana försändelser, värda totalt nästan en halv miljard kronor. Antalet varor var dock betydligt fler för några år sedan, under pandemin, då affärsmodellen dropshipping enligt Konsumentverket började slå igenom i Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.