God jul, från 3,99 kronor, handla nu – det är budskapet som möter kunderna. Smartklocka, 89 kronor, läsglasögon, 56, promenadskor, 99. Mycket hos Temu kostar under 100-lappen och appen har sedan lanseringen i Sverige i år blivit en av de mest populära.
Just de pressade priserna marknadsförs som en fördel, liksom påstådda jätterabatter, fri frakt och fria returer.
Kritiker lyfter i stället fram aggressiv marknadsföring, opålitliga recensioner, leveranser kantade av problem, svårigheter att få kontakt med kundtjänst och undermåliga produkter som det inte är hållbart att skicka över hela världen.
Samtidigt väcker de låga priserna frågor om affärsmodellen.
– Det är extremt billigt. Förmodligen handlar det om låg kvalitet på produkterna och arbetskraft som får löner långt under levnadsstandard, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen Sveriges konsumenter.
”Triggar oss att vara snabba”
Maria Wiezell kallar marknadsföringen aggressiv – och anser att besökare i appen stressas att fatta beslut med lotterier och nedräkningar.
– Hjulen snurrar som på ett kasino, det triggar oss att vara snabba för att inte missa erbjudanden.
Många kunder vittnar i recensioner om varor med så pass låg kvalitet att de måste slängas. I så fall negativt både för plånbok och klimat.
– Det är svårt att bortse från ett eget ansvar, även om näringslivet och politiken måste gå i bräschen för mer klimatvänlig konsumtion.
Bara början i Sverige
En talesperson för Temu i Sverige skriver i ett långt mejl till SVT Nyheter att bolaget bara är i startfasen i Sverige.
Om affärsmodellen med extremt låga priser skriver talespersonen att stora volymer gör att leveranskostnaden för varje enskild vara blir låg och att de, genom att ta bort alla mellanhänder minskar koldioxidutsläppen och gör det möjligt för kunder att handla till “fabrikspriser”.