Uppdatering: Efter den här artikelns publicering berättar Jali Satta att World Class Västerås har kontaktat honom med beskedet att han inte längre behöver vara bunden till medlemskap hos gymmet.
– Det är en sån enorm lättnad, säger Jali Satta till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Det var i februari som Jali Satta först kontaktade World Class i Västerås.
– Jag hade inte gått på gym på 30 år så jag tänkte att det var dags, säger Jali.
Jali kom i kontakt med en säljare som han fick förtroende för och de kom överens om att han skulle teckna ett medlemskap med ett års bindningstid. Enligt Jali sa säljaren att de skulle avsluta affären med att skriva kontrakt vid kassorna.
– Det var mitt bland folk som han la fram kontraktet. Första sidan saknades, men jag litade på säljaren och skrev på.
Väl hemma tittade Jali på det fullständiga kontraktet och där stod att han bundit sig till tre år medlemskap.
– Jag grämer mig att jag inte bad att få se hela kontraktet. Men jag litade på säljaren och trodde att vi var överens, säger Jali.
– Efter det kände jag mig grundlurad och ville absolut inte ha något att göra med gymmet längre.
LÄS MER: Konsumentombudsmannen: ”Tre år är oskäligt”
World Class vägrar häva köpet
När Jali kontaktade säljaren fick han höra att det skett ett missförstånd och att de kunde rätta till felet genom att korrigera bindningstiden till ett år. Men eftersom Jali tappat förtroendet för World Class Västerås ville han istället häva köpet helt och hållet. Det gick dock gymmet inte med på.
– De sa att de har som policy att inte säga upp kontrakt, säger Jali Satta.
Varje månad sedan dess har Jali fått fakturor från World Class Västerås men Jali har bestridit alla kraven. Företaget har nu tagit frågan vidare till Kronofogden, som har skickat ett betalningsföreläggande till Jali, men det har han också bestridit.
LÄS MER: Gymmet: ”Ett avtal är ett avtal”
Flera konsumenter missnöjda
Jali Satta är inte den enda konsument som har klagat på World Class Västerås långa bindningstider.
– Av de konsumenter som har hört av sig till oss har vi fått en samstämmig bild om att de känt sig övertalade genom ”slipade säljstrategier”. En del konsumenter har även uttryckt att de känt sig pålurade träningsavtal med långa bindningstider på tre år, säger Cecilia Collin, konsumentvägledare för Västerås Stad.
Hon har varit i kontakt med World Class Västerås som gått med på att de konsumenter som känner sig påtvingade särskilt långa bindningstider ska få möjlighet att skriva ner den tiden till ett år.
– Tre år är en väldigt lång tid att binda upp sig och mycket kan ändras under den tiden som gör att konsumenten kan behöva olika möjligheter att frånträda avtalet, säger Cecilia Collin.
Tipsa Plus!
Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.