Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

På Nordeas Facebooksida går kritiken varm och kunderna har visat sitt missnöje. Foto: TT/Skärmdump

Upprörda kunder efter Nordeas flyttbesked: ”Byter bank”

Enligt Nordea kommer inte flytten att innebära några förändringar för kunderna. Men missnöjet är stort och flera kunder uttrycker på sociala medier hur de avslutat sina konton hos banken.

På onsdagen meddelade Nordea att man flyttar sitt huvudkontor till Finland. Finansminister Magdalena Andersson sade att beskedet är beklagligt. Och det är inte bara hon som är upprörd – flera av bankens kunder säger att de avslutat sina konton och flyttat sina besparingar.

– Jag kommer att avsluta de konton jag har, ihop med ett följbrev med anledningen. Varför ska vi hjälpa dem när de själva smiter från skatten? Det är ansvarslöst tycker jag, säger Nordeakunden Henrik Hagberg.

Han bestämde sig för att avsluta sina konton hos banken efter gårdagens besked och har funderat på att lämna sedan förslaget om flytten blev känt.

– Jag tycker man sviker väldigt många kunder och organisationer i Sverige, säger han.

”Blir förbannad”

Hasse Ståhlbrand är en av de som nu lämnar Nordea.

Hasse Ståhlbrand är också kund hos Nordea men har sedan i somras påbörjat processen att flytta sina konton. Även han tog beslutet efter att diskussionen om flytten påbörjades.

– De här företagen vill inte anställa och inte betala skatt, men vi löntagare kommer inte undan med någonting. Då blir man extra förbannad när de inte kan göra rätt för sig, säger han.

På Nordeas Facebookida har flera användare uttryckt sitt missnöje.

”Efter att ha varit kund i Nordea sedan namnet Postbanken ca 60 år, väljer jag nu att bli kund i annan bank utav lojalitet till oss kunder” skriver en användare. ”Ni byter land och jag byter bank” skriver en annan.

Nordeas svar: Missuppfattning

– Jag har inga uppgifter på att någon har lämnat alls, säger Petter Brunnberg som är presschef på Nordea.

Vad säger ni till de som skrivit till er?

– Vi försöker bemöta dem sakligt och säga att det här inte har någon som helst påverkan på vår verksamhet. Jag tror att det här mest baseras på missuppfattningar, säger han.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Nordea flyttas från Sverige

Mer i ämnet