Syftet är ett betygssystem som mer balanserat väger in elevers styrkor och svagheter vid betygsättning. Betygen ska på så sätt bli mer rättvisande enligt den kunskap eleven besitter vid slutbedömningen.
”Behovet av att rätta till bristerna i dagens betygssystem är känt och förslag om ämnesbetyg och kompensatoriska inslag vid betygssättning är efterfrågade av både lärare och elever”, skriver regeringen.
Lagförslaget innebär att ämnesbetyg ska ersätta kursbetyg i gymnasieskola, gymnasiesärskola samt inom kommunal vuxenutbildning (komvux) på gymnasial nivå och komvux som särskild utbildning på gymnasial nivå. Skillnaden är att ämnesbetyg ger en helhetsbedömning av kunskaperna i ett ämne medan kursbetygen avspeglar insatserna i en specifik kurs – det vill säga i en del av ämnet.
Det betyder också att nuvarande kursutformning tas bort, samt att betyg ska bestämmas med hjälp av betygskriterier i stället för med hjälp av kunskapskrav i samtliga skolformer och årskurser där betyg sätts.
Börjar gälla i sommar
I dag får elever betyg i många olika delkurser. Systemet har kritiserats då enstaka sämre prestationer väger tungt på elevernas betyg, vilket i sin tur påverkar lärandet negativ.
Eleverna upplever att de straffas för sina sämsta prestationer men inte premieras för förtjänster, vilket enligt lagförslaget leder till att ”elever som presterat sämre i ett enskilt moment har svaga incitament att anstränga sig hårt” när det gäller övriga moment.
”Med kursbetygen hamnar för mycket fokus på betygssättning i stället för undervisning och lärande. Ämnesbetyg bidrar till en helhetssyn på undervisningen av ämnet och mer fokus på elevens kunskapsutveckling”, skriver regeringen.
Ändringarna föreslås överlag träda i kraft i juli 2022, men när det gäller ett införande av ämnesbetyg föreslås att de första eleverna påbörjar sina studier i det nya systemet först hösten 2025.