Lärarutbildningens status är körd i botten. 123 personer kom i höstas in på utbildningen med bara 0,1 poäng på högskoleprovet.
Så lågt resultat får man inte ens genom att svara slumpvis på frågorna. En person som valt svarsalternativ ”C” på samtliga frågor skulle få betyget 0,4 på provet där högsta möjliga poäng är 2,0.
Enligt Karin Mårdsjö Blume, ansvarig för lärarutbildningen vid Linköpings universitet, finns det dock en förklaring till att de är så lätt att komma in på utbildningarna via högskoleprovet.
-Det är väldigt lätt att komma in på flera utbildningar med väldigt låga poäng och det beror på att kvotgruppen är så stor som 30 procent. Studenterna har ännu inte upptäckt att det på en rad utbildningar går att komma in via högskoleprovet med väldigt mycket lägre betyg än de som tagit gymnasieexamen och det tycker jag är olyckligt.
Ser man bara på betygspoängen som krävs för att komma in på lärarutbildningarna skiljer det sig inte särskilt mycket från andra utbildningar, påpekar hon. Undantaget är lärarutbildningarna till mellan- och högstadiet som få söker.
Att trots allt många kommer in på utbildningarna med låga betyg påverkar deras möjlighet att ta till sig undervisningen, men det är också ett problem för många högskoleutbildningar, påpekar Karin Mårdsjö Blume.
-Vi får jobba en hel del mer med elevernas skrivförmåga. Vi måste helt enkelt stötta studenterna mer och det beror på att 40 procent av ungdomarna i dag väljer högre studier. När jag pluggade var det 15 procent.