Läsare vittnar om fakturor som inte kommer fram. Foto: TT

Läsare om poststrulet: ”Vi hamnade hos Kronofogden”

Uppdaterad
Publicerad

Upprörda läsare vittnar om stora problem med den svenska posthanteringen. En person väntade förgäves på en faktura från biltullarna i Göteborg. ”Vi hamnade hos Kronofogden”, skriver läsaren.

Efter att SVT Nyheter Örebro uppmärksammat att Postnord beslutat att sluta dela ut post i vissa fastigheter strömmar mejlen in till SVT Nyheter från kritiska läsare. Bolaget delar ut fyra av fem brev i Sverige.

En kvinna frågar sig om det är så illa att Sverige har sämre fungerande post än det krigshärjade Syrien.

”En bekant från Syrien har väntat på ett rekommenderat brev som innehåller betyg och för honom ovärderliga handlingar. Det sändes från Damaskus i februari. Han fick ett sms några dagar senare, att brevet befann sig i Stockholm. Men sedan försvann det, trots efterforskningar. 
Mig veterligt har han ännu inte fått det. Är det så illa att Sverige har sämre fungerande post än det krigshärjade Syrien?!!!”, skriver hon och syftar på Postnord.

Men alla är inte eniga i kritiken mot Postnord.

”Jag vill berätta att Post Nord fungerar bäst av alla transportörer. Har aldrig haft några problem med dom.”

Hamnade hos kronofogden

En person, som dock inte anger vilken postoperatör det gäller, skriver:

”Vi har haft stora problem med posten. Många brev har skickats och skickas fortfarande till fel adress. Det finns två gator med samma namn i vår kommun men med olika postnummer. Det verkar för komplicerat att läsa rätt.”

Ytterligare en annan läsare, som inte uppger postoperatören, skriver:

”Vi hamnade hos Kronofogden efter att posten inte delade ut en faktura från biltullarna i Göteborg! Även påminnelserna försvann!”

Checken dröjde

En man skriver att hans mamma skickade ett brev med en check – som lät vänta på sig. Efter en dryg vecka hade fortfarande inget brev kommit.

”Efter ytterligare några dagar ringde jag och undrade om det fanns något man kunde göra åt saken men fick standardsvaret att jag skulle vänta och se, om det gick ytterligare tid kunde jag reklamera tjänsten men att posten på inget sätt tog på sig ansvaret för brevet eller dess innehåll. Jag ordnade mina affärer på annat sätt vilket bland annat inkluderade en fya timmar lång tågresa. Efter ytterligare några veckor så låg brevet där i brevlådan”, skriver han utan att ange vilken operatör det gäller.

En annan fick problem med inkasso på grund av poststrul. Det är oklart vilket operatör som var ansvarig.

”Vi har fått inkasso pga post som inte kommit fram. Post från april kom i augusti och hade åkt långt. Paket kastades in på tomten i december – tomten hade varit på tomten? Ja en tomte var det nog. De delade inte ut posten när vi flyttat och sa att namn saknades på lådan. Vilket ingen har knappt som bor i villa. Kontorets nummer kan man inte hitta utan en central växel. Värdelöst.”

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Poststrulet

Mer i ämnet