– Det är ett stort medieintresse, vi får prioritera vilka som har möjlighet att få vara med vid dopet, säger Margareta Thorgren, hovets informationschef.
Men i jämförelse med prinsessan Estelles dop, där cirka 55 medieföretag och drygt 400 journalister var ackrediterade, är intresset mer ljummet den här gången. 42 svenska och utländska mediebolag finns på ackrediteringslistan och omkring 60 journalister och fotografer väntas i morgon ta plats på pressläktaren vid Drottningholms slottskyrka.
Även turistbranschen ligger lågt inför det stundande prinsessdopet. På Stockholm Visitors Board ses dopet i stor utsträckning som privat och det har inte gjorts några särskilda förberedelser, förklarar vd Peter Lindqvist.
– Pr-värdet är om internationell press kommer hit och skriver. Det som skrivs om Stockholm utomlands är ofta positivt.
Som ofta när det gäller kungahuset är det främst i Tyskland som dopet väntas få internationell uppmärksamhet. Visit Sweden har skrivit om dopet på Sveriges tyska webbsida.
– Vi tror däremot inte att dopet kommer att locka några stora strömmar av turister, säger vd Thomas Brühl.