Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Sjukgymnasten Per Jonsson visar musklerna i foten som tränas med barfota tåhävningar. Foto: SVT

Löpträna smartare: Stärk foten

Uppdaterad
Publicerad

Fråga doktorns sjukgymnast Per Jonsson ger sina tips för att undvika skador och smärta vid löpning.

Löpträna smartare: Stärk höften

Oavsett om man vill träna utan att riskera skador eller för att förbättra sin prestation så är det viktigt att stärka musklerna som avvecklar steget. Man får lätt knäböj, sätter hälen först och riskerar skador och smärta om inte musklerna i foten klarar av belastningen.

Med övningen i klippet stärker du två muskler: Peroneus brevis, som sitter på utsidan av underbenet och fäster vid lilltån, och peroneus longus, som går ner från underbenet och fäster vid stortån.

Dessa muskler är viktiga för att vi ska få bra hastighet när vi går och springer, vi får bra kontakt med underlaget och sjunker inte in lika mycket. Är man stark i dessa muskler slipper man både hälsmärta och framfotssmärta.

Hur övningen går till ser du i klippet ovan. Tänk på att göra övningen barfota.

Fler råd från sjukgymnasten hittar du här!

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fråga doktorn

Mer i ämnet