Stärk höften

Publicerad

Fråga doktorns sjukgymnast Per Jonsson ger sina tips för att stärka höften och förbättra löpsteget.

Löpträna smartare: Stärk foten

När man springer, åker skidor eller hoppar sätter man i foten i backen, då måste den tåla den belastning man utsätter den för.

Har man dålig hållning börjar man knäa och sätter i hälen istället för mitten av foten fram mot tån. Därför är hållningen viktig för att man ska kunna träna effektivt utan att sjunka ihop när man börjar bli trött. I hopsjunket läge får man ökade vinklar i knä, höft och fot. Då hamnar kroppen i ytterlägen med ökad belastning och skaderisk som följd.

För att förbättra hållningen kan man träna höften och därmed få en mer upprätt löpning. I klippet ovan visar Per Jonsson utfall med rotation, en övning som är bra för att stärka de höftmuskler som håller upp kroppen vid löpning.

Fler råd från sjukgymnasten hittar du här!

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fråga doktorn

Mer i ämnet