Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad ska man göra åt de dåliga resultaten? Hör skolminister Lotta Edholm i Aktuellts studio. Foto: SVT

Lotta Edholm (L): Öka statens kontroll av skolan

Uppdaterad
Publicerad

Svenska elevers kunskaper i matte, läsförståelse och naturvetenskap har sjunkit. Skolminister Lotta Edholm (L) är bekymrad över resultatet och menar att de delvis beror på digitaliseringen av undervisningen.

Fler speciallärare, bemannade skolbibliotek och ett minskat användande av digitala läromedel till förmån för fysiska böcker.

Det är några insatser som regeringen nu vidtar, enligt Lotta Edholm som samtidigt pekar på att kommunerna bär det främsta ansvaret för landets skolor och därmed bör prioritera dem.

– Vi måste se till att staten skjuter till medel och det gör vi också nu inför 2024, säger hon.

Edholm: Öka statens kontroll

Enligt Lotta Edholm måste staten fortsatt ta ett större ansvar för att vända utvecklingen. Hon menar att Liberalerna fått rätt i sin kritik av att skolan kommunaliserades för 30 år sedan.

– Jag tror att staten behöver ta ett starkare grepp överhuvudtaget. Både när det gäller styrningen av de kommunala skolorna men även av friskolesystemet. Det där är också en faktor när det gäller de här dåliga resultaten.

SVT: Vad kan man göra på kort sikt?

– Det handlar naturligtvis om att tillföra resurser. Men det handlar också om att se till att läroplanerna blir bättre och bättre anpassade till hur små barns hjärnor utvecklas, säger Lotta Edholm.

– Sen gör vi ju satsningarna på böcker och trycker tillbaka den ibland ogenomtänkta digitalisering vi sett i svensk skola.

Vill satsa på lågstadiet

Enligt Skolverket kan pandemin ha bidragit till elevernas sjunkande kunskapsnivåer. Lotta Edholm håller med men varnar för att låta pandemin helt förklara problemet.

– Vi måste nu se till att vi framförallt riktar vår kraft på lågstadiet och att vi sätter in tidigt stöd. Det är Sverige faktiskt förhållandevis dåligt på jämfört med andra länder.

När pengarna ska fördelas kommer även fortsatt fokus att ligga på skolor i socioekonomiskt utsatta områden, enligt Lotta Edholm.

– För att lärare där ska få bättre arbetsvillkor till exempel, fler speciallärare på skolor där det behövs allra mest, säger hon.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Är det okej att muta barnen för att få dem att läsa? – Läsforskarens tips till föräldrar: Så kan du hjälpa ditt barn. Foto: Gunilla Wikström/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.