Tina Sjöström reagerar starkt på att staten nu hjälper till att rädda Dialects krisande säljbolag genom miljoner från den statliga lönegarantin. Foto: SVT

Lurade småförtagaren Tina om Dialects skattemiljoner: ”Låter helt sjukt”

Uppdaterad
Publicerad

Kritiserade Dialect kunde sälja abonnemang åt Telia i flera månader efter att Telia sagt att man avslutat samarbetet. En av de drabbade kunderna reagerar nu starkt på att staten hjälper Dialect att rädda sina säljbolag.

Frilansskribenten Tina Sjöström i Falun blev överraskad när hon såg SVT:s artikel från i somras om att Telia brutit med Dialect. Hon hade blivit uppringd av Dialect i början av september – långt efter Telias besked.

– Säljaren presenterade sig som att han ringde på uppdrag av Telia, och ville ge mig en present eftersom jag varit en trogen kund.

SVT granskar Dialect

Men presenten – en surfplatta – visade sig inte vara någon present utan skulle betalas av med förhöjda avgifter under två år.

När Tina Sjöström förstått vad hon gått med på försökte hon häva avtalet hos Dialects kundtjänst men fick nobben. Dialect hänvisade till att hon som företagare saknade ångerrätt.

Sålde efter beskedet

När SVT kontrollerar Tina Sjöströms berättelse visar det sig stämma att Dialect sålde Telia-abonnemang långt efter sommarens stoppbesked. Avtalet löpte till den sista september. Telias presschef Irene Krohn uppger dock att man under uppsägningstiden följde ”all försäljning som görs och hanteringen av våra kunder mycket noga”.

Efter att SVT ställt frågor till Dialect om Tina Sjöströms ärende har bolaget ringt upp henne för att be om ursäkt.

– Jag svarade att tack vare deras metoder så har Telia nu förlorat en kund.

”Låter helt sjukt”

Tina Sjöström reagerar starkt på att staten nu hjälper till att rädda Dialects krisande säljbolag genom miljoner från den statliga lönegarantin.

– Det låter ju helt sjukt. Om man gör ett dåligt jobb och den man jobbar för inte vill ha en kvar, då kanske man ska stå sitt kast.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar Dialect

Mer i ämnet