När Lydia Stendalen i Jakobsberg utanför Stockholm var inne på Facebook för några veckor sedan dök ett erbjudande upp men det visade sig inte vara som det verkade.
– Det var en bra deal. Man kunde köpa ett presentkort på McDonalds värt 100 kronor för bara tio kronor, berättar Lydia Stendalen.
Men några presentkort såg hon aldrig till. I stället upptäckte hon några veckor senare att företaget tre gånger dragit 475 kronor från hennes bankkonto – sammanlagt alltså 1.425 kronor.
De tre presentkorten hon trodde hon köpte för totalt 30 kronor visade sig vara tre abonnemang på en it-lagringstjänst hos det danska företaget Vistacloud.
– Det här är en bluff. Det stod ingenting någonstans i annonsen om ett abonnemang, säger Lydia Stendalen.
Flerar anmälningar
Hon är inte ensam om att ha blivit lurad.
Varje dag kommer nya anmälningar till Konsumentverket. På bara ett par veckor har 30 personer vänt sig till Konsumentverket med samma historia: de har köpt presentkort för tio kronor på McDonalds eller Åhlens men i stället har nästan 500 kronor dragits från bankkontot med hänvisning till att de nu abonnerar på en it-lagringstjänst hos Vistacloud.
Enligt Konsumentverket är annonsen på Facebook olaglig.
– Det här är otillbörlig marknadsföring, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket.
– I och med att kunderna har klickat vidare utan att ha fått någon information om att de förbinder sig till ett abonnemang bryter det mot marknadsföringslagen.
Vill inte svara muntligen
Flera som anmält till Konsumentverket har bifogat sina mail till Vistacloud, där de beskriver att de aldrig gått med på något abonnemang.
Vistacloud vill inte svara på SVT:s frågor muntligen. Via mail uppger företaget att man inte har upplevt problem för kunderna när de registrerat sig som kunder, och att alla gett aktivt samtycke till löpande abonnemang i samband med ”välkomsterbjudandet”, det vill säga presentkortet. Vistacloud skriver också att man skickat elektronisk information i samband med att man skickat presentkortet.
Kan inte agera
Men trots att Konsumentverket anser att Vistacloud agerat olagligt kan man ändå inte agera mot företaget.
– Eftersom företaget är danskt skickar vi förmodligen det här vidare till Danmark, säger Erik Fröcklin.
Lydia Stendalen har lyckats säga upp abonnemanget via kontakt per mejl med Vistacloud. Men företaget vägrar betala tillbaka pengarna de redan har dragit från hennes konto.
De flesta av de lurade kunderna har också försökt få tillbaka pengarna från sina banker, men utan att lyckas.
– Banken säger att jag har ingått ett avtal, och då kan den inte betala, säger Lydia Stendalen.
Konsumentverket uppmanar de lurade kunderna att anmäla till Allmänna Reklammationsnämnden, ARN, eller att vända sig till kommunens konsumentvägledare för att få hjälp.
– Det kan vara brott mot avtalslagen och då kan man ändå få rätt i Sverige, säger Erik Fröcklin på Konsumentverket.
Aldrig mer köp på internet
Lydia Stendalen tror att många har låtit sig luras eftersom annonsen liknade annonser som ett annat företag som säljer presentkort lägger ut.
– Det här hette ”Sveriges bästa deals”, och det såg ut som ”Let´s Deal” som brukar sälja presentkort med rabatt på riktigt, säger hon.
– Och så fanns det en klocka som tickade och visade hur många kunder som redan köpt presentkort, och hur många som fanns kvar. Det gjorde att man blev stressad och ville köpa innan det tog slut.
Men själv kommer hon aldrig mer att köpa något på internet om hon inte är säker på vem som säljer, säger hon.
– Även om man tror att man är uppmärksam och har koll, så kan man ändå bli lurad. Det kan hända vem som helst.