L, KD, M, C och SD vill att regeringen inför ordningsomdömen för att komma tillrätta med stök och problem i skolan. Utbildningsutskottet fattade i dag beslut om att uppmana regeringen att ta tag i frågan.
– Det är skolk, klotter, förstörelse, vandalisering och ett språkbruk som är oacceptabelt grovt och kränkande. Vi måste förbättra ordningen i skolan, inte minst för de allra svagaste grupperna, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund som drivit förslaget länge.
Enligt det så kallade tillkännagivandet ska omdömet finnas med i terminsbetyget, men inte slutbetyget och gälla för högstadie- och gymnasieelever. Enligt Jan Björklund ska det vara frivilligt för skolorna att införa omdömet. I övrigt finns få detaljer om hur förslaget utformats.
Ministern: Onödig administration
Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk.
– Just det här förslaget skulle bara skapa mer administration och byråkrati och inte stärka studieron i skolan, säger hon till TT.
Regeringen håller på att ta fram en nationell plan för ökad studiero som innehåller andra åtgärder. Bland annat mobilfria lektioner och att det ska bli lättare att omplacera elever som är hotfulla mot lärare eller elever.
Men Anna Ekström slår inte helt igen dörren för förslaget.
– Naturligtvis följer jag beslut från riksdagen. Men jag kommer att följa det på ett sådant sätt att det inte skapar onödig administration, säger Ekström.
En majoritet i riksdagen
De borgerliga partierna gjorde även ett tillkännagivande i frågan under den förra mandatperioden. Då tilsatte regeringen en utredning men valde att inte gå vidare med förslaget.
Men Jan Björklund säger att när det nu finns en majoritet i riksdagen bakom förslaget, så förväntar han sig att regeringen agerar.
– Visserligen struntade man i det för några år sedan men nu tror jag att regeringen vet att tålamodet är slut, säger han.
Han tycker inte att argumentet att arbetsbördan ökar håller.
– Att sätta ett betyg är inte jättemärkvärdigt för lärarna. Att upprätthålla ordning är inte administration, det är en förutsättning i skolan, säger han.
Tidig signal
Ordningsbetyg finns i många andra länder och även i Sverige fram till 1970. När det avvecklades var det bland annat för att det inte hjälpte de elever som hade mest problem i skolan. Jan Björklund tror inte heller att ett omdöme kommer att hjälpa den gruppen.
– Jag tror att för den elev som helt tappat fotfästet spelar det ingen roll. Men innan en elev tappar fotfästet börjar det med små problem som sedan växer. Om skolan ger tydliga och tidiga signaler så blir det färre elever som hamnar i stora problem, säger han.