Mimmi Piggs nya look rör upp känslor på Twitter

Publicerad

Under veckan som gått har sociala medier-flödena gått varma av kontroverser, vare sig det handlar om kjolregler för elever eller Spotifys tvist med rocklegendaren Neil Young.

Det kanske märkligaste bråket gäller dock något helt annat – nämligen seriefiguren Mimmi Piggs nya kläder.

Debatten om karaktärens klädsel har sin utgångspunkt i en reklamkampanj från Disneyland i Paris. I tisdags publicerade nöjesparken ett inlägg på Twitter där de meddelade att Mimmi Pigg fått sin första byxdress, utformad av stjärndesignern Stella McCartney.

Att karaktären lagt ifrån sig den klassiska klänningen väckte starka känslor hos många, varpå tusentals människor ryckte ut för att försvara Mimmis rätt att bära byxor.

Bråket är bara ett av flera som tagit plats på plattformarna den här veckan. Se hela listan i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.