I flera av fallen har Norwegian bestämt sig för att betala innan förhandlingarna i tingsrätten inleds och tycker att passagerare borde vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, i stället för domstolen.
Först ut i tingsrätten är Charlotta Holmquist, som råkade ut för 16 timmars försening när hon och hennes familj skulle flyga med bolagets Dreamliner till Bangkok i februari.
– Jag hoppas så klart att vi vinner, säger hon.
Tolv fall
Advokaten Stephan Eriksson har för företaget TRS Travelrights räkning stämt Norwegian i tolv fall som gäller förseningar på bolagets långdistansrutter, bland annat Charlottas. Norwegian har nu skickat brev till tingsrätten och lovar att betala ersättning i tre fall.
Stephan Eriksson tycker att Norwegian undergräver rättsprocessen eftersom stämningarna är tänkta att vara pilotmål, där Norwegian om man förlorar skulle behöva betala även till övriga passagerare på samma flygning.
– Om Norwegian betalar, men bara till de passagerare som jag har lämnat in stämningar om, så kanske vi måste tänka om och lämna in en stämning för samtliga resenärer vars krav vi hanterar, säger Stephan Eriksson.
Hälften försenade
Norwegian startade förra våren flyglinjer till Thailand och USA, och har storsatsat på att flyga långa sträckor med Boeings nya flygplansmodell Dreamliner. Men upprepade tekniska problem med flygplansmodellen har gjort att 48 procent av Norwegians långdistansflygningar har varit försenade minst 15 minuter, varav en tiondel av förseningarna var längre än två timmar, enligt Norwegian.
Passagerare på långflygningar som blir över tre timmar försenade har rätt till kompensation på 600 euro, förutom om det rör sig om ”extraordinära omständigheter”. Norwegian anser i breven till tingsrätten att orsaken till förseningarna faller inom den definitionen.
Följer inte ARN
Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian, skriver i en kommentar att ”alla ärenden behandlas individuellt”:
”Vi tycker att det är onödigt att belasta rättsväsendet med sådana ärenden eftersom ARN hanterar sådana här tvister helt utan kostnad för någon av parterna”.
Men enligt Allmänna reklamationsnämnden, ARN,följer inte Norwegian ARN:s beslut i någon hög utsträckning. Norwegian har hittills i år låtit bli att betala i 23 fall som rör förseningar kopplade till flygplanstypen Dreamliner, och har bara betalat resenärer efter nio beslut, visar uppgifter som ARN tagit fram för TT.
Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverkets reseavdelning, pekar på att ARN:s beslut inte är bindande. Hon tycker att en dom i tingsrätten skulle vara bra för att klargöra frågan om extraordinära omständigheter.
– Det hade varit väldigt bra med en dom så man vet vad som gäller, för det är en tolkningsfråga, säger hon.