Över 10.000 cyklister skadar sig i trafiken varje år. Omkring 400 skadar sig allvarligt och ungefär 25 dör i snitt varje år. Bara det senaste dygnet har två cyklister omkommit, något som är väldigt ovanligt.
– Att två personer dör efter cykelolyckor på så kort tid är inte vanligt. Men det är nu den stora cykelsäsongen kör igång. Många skadas under början av året när ytterligare ett trafikslag kommer ut på vägarna, säger Marie Nordén, generalsekreterare på NTF, en organisation som arbetar för säker trafik.
LÄS MER: Två cyklister avlidna efter trafikolyckor
Hur farligt är det att cykla?
– Det skadas väldigt många cyklister varje år, och många skadas väldigt allvarligt. Samtidigt är det nyttigt att cykla. Men jag anser att det är alldeles för många som skadar sig, det borde vara högre prioriterat att skapa en säkrare trafikmiljö för cyklister.
30 km/h – lagom hastighet
Vad ska man då göra för att få ner antalet skadade och döda i cykelolyckor? Marie Nordéns åtgärdslista är lång. Hon vill bland annat se:
- Säkrare cykelvägar
- Prioriterat underhåll av cykelvägar
- Mer utrymmer för cyklister och mindre för bilister
- Sänkta hastigheter, 30 km/h är lagom generellt
- Bygga bort ”döda vinkeln”
Hon menar att cyklister och gångtrafikanter har pressats ihop i ett ”väldigt olyckligt tvångsgifte” eftersom bilismen länge varit norm. Nu krävs mindre utrymme för bilar och mer utrymme för cyklister.
LÄS MER: Rullgruset – lömsk fiende för cyklisten
Just nu utreds att bashastigheten i tätort ska sänkas från 50km/h till 40km/h något som Marie Nordén kallar ett steg i rätt riktning. Men hon vill ta fler steg och sänka hastigheten till 30km/h i tätorter. Allt för att färre ska skadas i trafiken.
Hälften kör för fort på 40-väg
Enligt NTF:s undersökningar respekterar bara hälften av bilisterna hastighetsgränsen i områden där man får köra 40km/h, de andra kör för fort.
– Jag tycker att det är fruktansvärt. Man utsätter människor för en oerhört stor fara. De oskyddade trafikanterna är väldigt utsatta, säger Marie Nordén.
Vad ska man göra för att få ner hastigheten?
– Man behöver bygga in fler hastighetsdämande åtgärder som vägbulor, gropar och avsmalningar så inte fordon kan köra så fort. Dessutom behöver vi fler hastighetskameror i tätort. Och sedan behöver polisen vara ute i större utsträckning även på kommunala vägar. Idag står polisen ofta och kontrollerar där det är 70km/h eller högre hastighetsgräns.
Vill förbjuda ”döda vinkeln”
Ett mer radikalt förslag från NTF för att öka trafiksäkerheten för cyklister är att bygga bort den så kallade döda vinkeln. Många fordon ser inte cyklister och andra som kommer snett bakifrån i en viss vinkel, något som kan vara livsfarligt vid en högersväng.
– Man bör bygga om skåpbilar och lastbilar om de ska få köra i tätort. Redan idag finns fordon där döda vinkeln är borta, efter att man till exempel har sänkt fordon eller bytt till glasdörrar.
Hur skulle det gå till?
– Genom upphandlingar kan städer och kommuner styra vilka slags fordon som ska vara tillåtna i tätorter.
LÄS MER: Därför dör cyklister i trafiken
Så många cyklister skadas i trafiken varje år
2010: 8.602
2011: 10.369
2012: 10.854
2013: 12.560
2014: 12.680
2015: 10.335
2016: 11.010
Så många skadas allvarligt:
2010: 377
2011: 401
2012: 373
2013: 465
2014: 522
2015: 366
2016: 447
Så många dödades:
2010: 23
2011: 22
2012: 32
2013: 15
2014: 36
2015: 17
2016: 22
(Källa: Transportstyrelsen)