Trots att reklam ska märkas ut tydligt finns det flera undantag. Det har SVT Nyheter kunnat visa i flera inslag och artiklar under veckan.
Vi har bland annat testat MTG-ägda medieföretaget och Youtube-nätverket Splays tjänst ”Gosnap”. Tjänsten kopplar samman annonsörer och ”influencers”, det vill säga populära profiler på bland annat sociala medieplattformen Instagram.
I en påhittad kampanj som vi köpte på ”Gosnap” fick vi enkelt ut vårt budskap hos en rad ”influencers”. Det framgick inte någonstans att det handlade om en betald marknadsföring.
”Märkt en osäkerhet”
I den intervju med Splays vd och grundare Vigor Sörman som SVT Nyheter sände tidigare i veckan sade han att Splay är noga med att följa lagen och att de riktlinjer bolaget själva har tagit fram i brist på annat juridiskt underlag.
Enligt Vigor Sörman är de nya riktlinjerna inte ett resultat av SVT Nyheters granskning, skriver Dagens Media. Sörman menar i en intervju med Dagens Media att SVT Nyheter enligt honom anklagat profiler i sociala medier för smygreklam.
– Vad vi märkt är att det finns en osäkerhet hos annonsörer och ”influencers” kring hur man ska annonsmärka varumärkessamarbeten i sociala medier. De vill göra rätt, men det kan vara väldigt svårt att veta vad som gäller, säger Vigor Sörman, i ett pressmeddelande.
Står för kostnaderna
De nya ”garantin” innebär att Splay tar ansvar för att alla kampanjer som går genom nätverket, där Splay är med och tar fram konceptet, följer marknadsföringslagen och Konsumentverkets riktlinjer för annonsmärkning i sociala medier.
Enligt Dagens Media ska även Splay stå för kostnader vid eventuella viten och skadestånd.