Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Allt fler vill ha egna drönare. Foto: TT

Nu vill alla ha en egen drönare

Fotografer använder dem. Polisen är sugen. Utomlands levererar de snart både böcker, bärs och pizza.  Drönare blir alltmer populärt, men rättsligt rör de sig i ett okontrollerat vilda västern.

Obemannade fjärrstyrda luftfartyg, så kallade drönare, blir allt vanligare i Sverige. För några tusenlappar finns kamerautrustade drönare lättillgängliga i butiker.  Allt fler fotografer, mäklarföretag och mät- och forskningsföretag söker nu tillstånd för att få använda luftfartygen. Internationellt tycks det bara vara fantasin som sätter gränser. E-handelsjätten Amazon satsar på att kunna flyga ut varor med drönare om några år, pizzaföretaget Dominos har testat möjligheterna att leverera pizza med hjälp av drönare och under en festival i Sydafrika i somras kunde besökarna få öl levererat av just drönare.

Filmades från sitt fönster

Men med den nya tekniken ökar också farhågorna om inskränkningar av den personliga integriteten.

– Det är ett växande problem när vem som helst kan köra runt med en sådan där. Bara fantasin sätter gränser för vad de kan används till, spionera på andra till exempel. Det är ju inte bara stater som håller på med övervakning och det kan öppna upp för olika skrämmande scenarion, säger aktivisten och skribenten Oscar Swartz.

Och visst finns det risk för att privata drönare används till tveksamma ändamål. Den norska datainspektionen har fått in flera uppgifter om påträngande drönare, bland annat har en kvinna anmält att hon filmats genom sitt fönster på tionde våningen, medan debatten i USA främst kretsat kring en ökad oro för övervakningssamhället. I Tyskland körde i höstas Piratpartiet in en drönare vid en valupptakt där förbundskanslern närvarade. Det visar hur lätt det är att flyga in luftfarkosterna i en intet ont anande samling högt uppsatta dignitärer.

Polisen vill också ha drönare

För att flyga drönare för kommersiellt bruk krävs tillstånd från Transportstyrelsen. Antalet tillstånd har nästan dubblerats varje år de senaste åren, från 31 stycken 2010 till 275 stycken förra året. Men för privat bruk behövs inget tillstånd så länge drönaren hålls inom synhåll. Några mer omfattande regleringar finns inte och det är svårt för polisen att kontrollera bruket av drönarna.

– I nuläget är det dock inte befogat med utökad lagstiftning. Men det styrs av händelseutvecklingen, säger Per Engström, enhetschef på Rikspolisstyrelsen.

Den svenska polisen är själv intresserad av att skaffa drönare, eller UAS som de hellre kallar dem, för informationsinhämtning på olycksplatser, demonstrationer och i eftersök av försvunna personer. En förstudie har genomförts och ett avgörande beslut väntas om ett par månader.

– Det finns naturligtvis även integritetsproblem i polisens användande av UAS. Det krävs att vi har rätt befogenheter, framförallt måste en förundersökning vara inledd, säger Engström.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer