Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Primera Air: ”Vi är verkligen ledsna”

Hundratals svenska semesterresenärer med flygbolaget Primera Air är fast i Alicante, Barcelona och på Arlanda flygplats. Foto: TT

SVT Nyheter har varit i kontakt med Ásgeir Vilhjálmsson, operativ chef på Primera Air, som ber om ursäkt för de förseningar som har uppkommit. Enligt honom beror det det på oförutsedda tekniska problem.

Hundratals svenska semesterresenärer med flygbolaget Primera Air är fast i Alicante, Barcelona och på Arlanda flygplats. Förseningarna började redan under lördagen men har fortsatt under söndagen och måndagen. Bara på Arlanda är det just nu 540 personer som suttit och väntat på att få komma iväg sedan i morse, uppger Swedavia för TT.

LÄS MER: Hundratals svenskar fast på flygplatser: ”Det är fruktansvärt”

– Vi har en väldigt komplicerad teknisk situation och har jobbat länge med att försöka lösa det här. Vi har försökt hyra in ett plan men det har inte funnits något ledigt, säger Ásgeir Vilhjálmsson operativ chef på Primera Air.

Skickar plan från Göteborg

Nu sänder man ett flygplan från Göteborg och förhoppningen är, enligt Ásgeir Vilhjálmsson, att resenärerna kommer att kunna lämna Alicante och Barcelona under kvällen.

Många svenskar som har ringt till er har haft svårt att komma fram, vad beror det på? 

– Jag är förvånad över att höra det. Det är många som ringer till oss just nu och kommer fram. Givetvis kan de också kontakta oss via e-mail, säger Ásgeir Vilhjálmsson som en stund senare, via mejl, meddelar att telefonerna ska fungera.

Ber om ursäkt

Från bolagets sida ber man nu om ursäkt för den frustration som förseningarna har orsakat. 

– Vi på Primera Air är verkligen ledsna för att dessa oförutsedda tekniska problem har orsakat frustration och problem för våra kunder under en så lång tid och vi ber om ursäkt för alla besvär som har orsakats, säger Ásgeir Vilhjálmsson.

LÄS MER: ”De har en lite annan kultur än i Sverige”

SVT Nyheter har tidigare rapporterat om hur bolaget Primera Air struntat i svenska domstolsbeslut och vägrat betala ut ersättning till konsumenter som drabbats av förseningar.

LÄS MER: Vägrar ersätta för flygförseningar – trots domstolsbeslut

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer