På förra klimatmötet, COP 26 i Glasgow, var en av de ganska få framgångarna att länderna enades om att fasa ut fossila subventioner. Under tidigare toppmöten har formuleringar om fossila bränslen aldrig funnits med i sluttexterna.
Hemma i Sverige har regeringen just lagt fram en budget där man ökar de fossila subventionerna med 1,6 miljarder kronor genom reseavdraget.
Återgår till reseavdrag
Reseavdraget har funnits länge, men den förra regeringen beslutade i somras att göra om det. För att ligga mer i linje med Sveriges klimatambitioner gjorde man en mer generell skattelättnad för alla med långt till jobbet, som var transportslags-neutralt. Tanken var att ge en skatterabatt oavsett om man åkte bil, buss eller cykel till jobbet. Utsläppen från arbetsresor med bil beräknades minska med 11 procent.
Detta upplägg tas nu bort i högermajoritetens budget. Istället återgår man till ett reseavdrag där milersättningen dessutom höjs kraftigt, från 18 till 25 kronor. Det betyder att kostnaden för subventionen ökar från 5, 5 till 7,1 miljarder kronor.
Något som regeringen själv beskriver i budgeten kommer att leda till ökade utsläpp.
Flera länder ökar subventioner
– Tyvärr är det många länder som ökar sina fossila subventioner, säger klimatforskaren från Linköpings universitet, Mathias Fridahl, även han på plats vid toppmötet i Egypten.
Göran Finnveden, professor i miljöstrategisk analys vid KTH, poängterar även att sänkningen av dieselskatt för jordbruksmaskiner, är ett steg i fel riktning, liksom sänkningen av koldioxidskatten på kraftvärme.
– Glasgowpakten säger inte att vi ska reformera utsläppen genom vårt reseavdrag, men att vi ska minska utsläppen och se över subventioner. Det finns många sätt för denna regering att göra det på, säger klimatminister Romina Pourmokhtari.