Enligt Met Office har teknologin potential att minska koldioxidutsläppet med hundratusentals ton årligen, baserat på hur flygindustrin såg ut innan pandemin. Som en jämförelse stod svenskarnas inrikesflyg för cirka 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter under 2017, enligt Naturvårdsverket.
Säger till när piloten ska byta flyghöjd
Tekniken i Avtechs ClearPath baseras på verkliga parametrar direkt hämtat från flygplanet och data från vädertjänster. Det innebär att data kan skickas till cockpit i realtid, i nuläget skickas data ungefär var åttonde minut. Tekniken används bland annat av flygbolaget Norwegian.
– ClearPath räknar fram på exakt vilka nivåer flygningen skall ske och exakta punkter där piloten skall byta flyghöjd. Detta kan låta trivialt men är en mycket komplex beräkning som inte bara baserar sig på vädret utan även flygplanets vikt, hastighet och andra faktorer. Resultatet är en optimerad flygbana med minimerad bränsleförbrukning för varje individuell flygning, och med en direkt reducering av miljöutsläpp så som CO2, säger Niklas Persson, marknadschef på Avtech.
Forskare: Finns potential
Tekniken har potential menar forskaren Jana Moldanova vid Svenska Miljöinstitutet. Men det gäller främst på höghöjdseffekt, alltså den påverkan på klimatet som flyg på hög höjd orsakar genom utsläpp av kväveoxid och kondensstrimmor, de vattenångor som ser ut som streck som flygplanen lämnar efter sig och som innehåller kolpartiklar.
– Det pågår försök som visar att det här skulle kunna ge effekt. De huvudsakliga effekterna är att det skulle minska kondensstrimmorna, effekten på nivån av kväveoxider är lite mindre, säger Jana Moldanova.
Göran Finnveden, professor i miljöstrategisk analys vid KTH är inne på samma spår – det finns potential att minska utsläppen, framförallt för höghöjdseffekten. Jämfört med de totala utsläppen, koldioxid inräknat, är effekten dock begränsad menar han. Därför kan det vara en av flera vägar framåt, men att ställa om till fossilfria bränslen är fortsatt viktigt.
– Detta tycks vara ett bra initiativ med marginell potential.. Det kommer ändå att behövas andra åtgärder så som att byta bränslen, fortsätta att effektivisera och minska flygandet, säger Göran Finnveden.